’In deze omgeving gaat het vooral om pillen en drank’, informatieavond over verslaving in Breezand

• maandag 4 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Door het regelmatig over verslaving te hebben, willen Dorpsraad Breezand en Link Jongerenwerk Hollands Kroon meer bewustzijn creëren. Dat inwoners zich beseffen wat er gebeurt in de directe omgeving.

Lydia Jasper 4-11-2019

Woensdagavond is de vierde uit de reeks inloopavonden, waarvan drie dus in Breezand gehouden en één in Anna Paulowna. Deze keer in De Carrousel aan het Pastoor Verhoeffpark 10a. De aanvang is half tien en afronding rond kwart voor tien.
    Volgens voorzitter Arjen Elling van de dorpsraad is verslaving zeker een actueel onderwerp binnen de gemeente Hollands Kroon. ,,Er wordt in de Kop van Noord-Holland bovengemiddeld gebruikt. Meer dan elders in Nederland. Die cijfers heb ik niet paraat, maar ze worden op de avond getoond door een van de sprekers. Link heeft de invulling van de avond geregeld. Het gaat in deze omgeving vooral om het gebruik van pillen en drank. Vaak in combinatie.’’
    Tijdens de bijeenkomst doet onder andere een voormalig gebruiker zijn verhaal. ,,Door het onderwerp in het openbaar te bespreken, willen we het taboe dat nog op verslaving zit laten verdwijnen. We boeken succes met onze bijeenkomst. Een van onze zogenoemde ervaringsdeskundigen - die zijn verhaal ook geregeld doet tijdens bijeenkomsten - kwam via zo’n avond terecht bij de dokter die hem op de goede weg hielp.’’

Jimmy Geduld

In 2016 was Jimmy Geduld gastspreker op zo’n avond. Als ex-verslaafde deed de voormalig acteur uit Goede Tijden, Slechte Tijden zijn verhaal. ,,Ook hebben we de Moedige Moeders te gast gehad. Zij konden voorbeelden geven uit de praktijk. Wat ze waarnamen. Hun verhaal heeft heel wat bezoekers de ogen geopend.’’