Raakt watersportvereniging Anna Paulowna haar twee bruggen kwijt?

• donderdag 17 oktober 2019
  • Categorie: , , ,
  • De bediening van de bruggen bij Anna Paulowna en Van Ewijcksluis komt mogelijk in andere handen.

Tot op heden ligt die verantwoordelijkheid bij de leden van Watersportvereniging Anna Paulowna (WVAP), de kans bestaat dat gediplomeerde oproepkrachten die taak overnemen. Een aantal ongelukken bij bruggen, zoals die in Zaandam waarbij iemand om het leven kwam, is voor de gemeente Hollands Kroon aanleiding om alles tegen het licht te houden voordat er nieuwe afspraken gelden, geeft een woordvoerder van de gemeente Hollands kroon uitleg.
    In een brief aan de gemeente uit waarnemend voorzitter Luut Planting van WVAP zijn zorgen over de kwestie. Het toekomstige regime zou inhouden dat de bruggen alleen op werkdagen van 8-18 uur open gaan. Door deze verschraling loopt het voortbestaan van de vereniging mogelijk gevaar omdat de jachthaven Oude Veer in Anna Paulowna lastiger bereikbaar zal zijn, aldus Planting.
    „Het is essentieel voor ons dat wij de openingen van de bruggen binnen bepaalde grenzen in eigen hand houden.”

Kerkwegbrug

Dat het mogelijk anders zal gaan, houdt verband met de heropening van een compleet vernieuwde Kerkwegbrug. Op de vraag of er nog een instructie zou komen voor de brugbedienaars van de watersportvereniging, kreeg Planting te horen dat dit mogelijk niet het geval is. Volgens gemeentewoordvoerder Noortje Slot verandert er voor de vereniging voorlopig niets. Eerst moet worden uitgezocht hoe zaken juridisch in elkaar steken in het geval van calamiteiten. Slot: „De gemeente is aansprakelijk, daarom willen we uitzoeken hoe het zit.”
    De gemeente gaat onder meer te rade bij Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier om de vragen hoe het daar juridisch is geregeld. „Misschien is de conclusie wel dat de bediening van de bruggen alleen door gecertificeerd personeel mag worden gedaan.’’
    Mocht het die kant opgaan, dan komt er een einde aan een historie die zo’n 25 jaar bestaat, aldus Planting. Zo’n vijftien geselecteerde leden van de watersportvereniging zorgen er tot op heden voor dat de genoemde bruggen in de Van Ewijcksvaart worden bediend, zowel door de week als in het weekeinde. Hoewel er vaste openingstijden gelden, heeft de vereniging de mogelijkheid soepel met de regels om te gaan.
    Voor een schipper die vanwege motorpech te laat is voor een passage, kan de brug alsnog worden geopend, geeft Planting als voorbeeld. Voor het bedienen van de bruggen ontvangt de vereniging op jaarbasis 1600 euro van de gemeente.

Sloepenroute

Volgens de waarnemend voorzitter is de watersportvereniging over de wijziging niet geïnformeerd en is er geen overleg geweest over de mogelijke gevolgen van de verandering. Zoals een onderbreking in het weekeinde van de provinciale sloepenroute die sinds een jaar bestaat en de bereikbaarheid van Landgoed Hoenderdael voor watertoeristen.
    Het bestuur van de vereniging geeft aan op korte termijn een gesprek met de gemeente te willen om over de ontstane problematiek te praten, aldus Planting.
    Noordhollands Dagblad