’Dan liever aansluiten bij Friezen’

• woensdag 23 oktober 2019
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf -Overal op het platteland de Friese vlag in top. Omdat agrarisch Noord-Holland zich afscheidt van het stedelijk deel van de provincie en zich aansluit bij Friesland.

Marten Visser  22-10-2019

Daar hebben ze wel oog voor de problemen van boeren, op het provinciehuis in Haarlem niet. Dat is de kern van de ludieke actie die boeren lanceren. Onder het motto ’Houdt Noord-Holland de hakken in het zand, gaan wij naar Friesland’, roept initiatiefnemer Rob Smit uit Wieringerwerf mensen op een petitie op internet te tekenen. En massaal de Friese vlag uit te steken om aan te geven dat ze liever in ’Friesland West’ willen wonen dan in Noord-Holland.

In Friesland haalde gedeputeerde Johannes Kramer het strenge stikstofbeleid van tafel na de boerenprotesten, in Noord-Holland gebeurde dat niet. ,,Hier wil het provinciebestuur niet luisteren’’, meldt akkerbouwer Smit. Misschien wel omdat de meeste politici uit stedelijke gebieden als Amsterdam en Haarlem komen, oppert hij. ,,Met deze actie willen we laten zien dat we ons niet gesteund voelen door de coalitiepartijen in Haarlem.’’

En ja: natuurlijk weet Smit ook dat die afscheiding van Noord-Holland er nooit komt. Toch hangen er binnenkort grote Friese vlaggen langs de Afsluitdijk. ,,Zodat mensen die Noord-Holland binnenrijden kunnen zien dat wij bij Friesland willen horen.’’ De petitie van Smit was gistermiddag door bijna 700 mensen ondertekend. De handtekeningen gaan naar het provinciebestuur.

Noordhollands Dagblad