Bouw in dorpen krijgt meer kans - hoop voor Schagerbrug door soepeler beleid provincie

• donderdag 3 oktober 2019
  • Categorie: , ,
  • Er gloort hoop voor kleine kernen om uit te breiden.

De provincie wil regels voor nieuwbouw versoepelen. De kans op het langverwachte plan Buitenvaert in Schagerbrug is daardoor groter geworden.
    De nieuwe gedeputeerde Cees Loggen wil meer ruimte voor woningbouw. In Gedeputeerde Staten gaat de VVD’er over ruimtelijke ordening, inclusief wonen. Hij werkt aan een voorstel om beperkingen voor woningbouw op diverse locaties op te heffen. Het provinciaal bestuur beslist eind dit jaar over het voorstel.

Meer bevoegdheden

Met de versoepeling hoopt Loggen extra nieuwbouw mogelijk te maken. Tot 2050 wil de provincie minstens 230.000 huizen bouwen. Met zijn nieuw beleid wil de provinciaal bestuurder gemeenten meer bevoegdheden geven om zelf bouwlocaties te kiezen.
    Nu gelden voor veel plekken allerlei belemmeringen, opgelegd door de provincie. Voor Buitenvaert ligt er een kant en klaar plan voor veertig woningen. De grond langs de Schagerweg is echter onderdeel van weidevogelleef- en bollenconcentratiegebied.
    Vanwege deze status heeft oud-gedeputeerde Joke Geldhof (D66) het project altijd tegengehouden.

Zoet en zuur

Op andere plekken wil Cees Loggen juist een strenger beleid. ,,Tegenover zoet aan de gemeenten staat ook zuur”, antwoordt hij op vragen van deze krant. Hij wil ’echt waardevolle gebieden’ in Noord-Holland volledig ontzien.
    Noordhollands Dagblad