Bij openbare aanbestedingen van de gemeente Den Helder geeft de prijs de doorslag, niet duurzaamheid

• woensdag 9 oktober 2019
  • Categorie: , , ,
  • Duurzaamheidsaspecten geven bij openbare aanbestedingen van de gemeente Den Helder niet de doorslag.

Bij de gunning let het gemeentebestuur meer op de kosten, zegt onderzoeksleider Jos van Alphen van Bouwend Nederland. De jury heeft publieke opdrachtgevers beoordeeld op het gewicht dat zij bij het gunnen van openbare aanbestedingen toekennen aan duurzaamheid.
    In de Top 25 kwam de provincie Noord-Brabant als winnaar uit de bus, gevolgd door de gemeenten Amersfoort en Hollands Kroon. De opdrachtgevers in de Top 25 onderscheiden zich, omdat zij zwaar gunnen op duurzaamheid. De jury heeft publieke opdrachtgevers beoordeeld met minimaal zeven openbare aanbestedingen in 2018, legt Van Alphen uit. Dat leverde een lijst op van drieëntachtig kandidaten. ,,We moeten ergens een grens trekken. Anders zou een incidentele aanbesteding kunnen leiden tot de eerste plaats’’, zegt de onderzoeksleider.
    De gunningscriteria met de meeste impact op duurzaamheid zijn het zwaarst door de jury beloond. Opdrachtgevers zijn beoordeeld op de gemiddelde score over al hun aanbestedingen.
    De publieke opdrachtgevers in de Top 25 geven het goede voorbeeld, omdat zij duurzaamheid serieuzer nemen dat hun collega-opdrachtgevers. Hoe hoger in de Top 25, hoe meer deze opdrachtgever bedrijven de kans geeft zich met duurzaamheid te onderscheiden.
    De gemeente Schagen is net buiten de selectie gevallen, vertelt Van Alphen: ,,In 2017-2018 had Schagen zes openbare aanbestedingen. Dat was net een te weinig. Schagen zou een best mooie score hebben behaald. Want net als bij Hollands Kroon is bij aardig wat opdrachten nagedacht over duurzaamheid. Schagen zou zeker een plek hebben veroverd in de Top 25. Hollands Kroon is met de hakken over de sloot in de selectie terechtgekomen. Die ene opdracht maakte het verschil.’’
    Texel besteedt nauwelijks openbaar aan, weet Van Alphen. Ook Den Helder besteedt incidenteel openbaar aan. ,,Drie aanbestedingen in de periode 2017-2018 waarvan twee op laagste prijs’’, vertelt hij.
    ,,In 2019 is bij het contract onderhoud verlichting gevraagd om de CO2-prestatieladder in de gunning. De financiële waardering was zo gering dat daar geen sprake was van een reële toegevoegde duurzaamheidswaarde. De CO2-prestatieladder is veelgevraagd door aanbestedende diensten, maar is meer een stimulans aan bedrijven om CO2-uitstoot in kaart te brengen dan een instrument om CO2-uitstoot op het project te verminderen.’’
    De gemeente Hoorn staat volgens Van Alphen bekend als partij die vaak opdrachten gunt aan de laagste aanbieder. Maar die gemeente wil het beter doen, zegt hij. ,,Hoorn wil van ons weten wat die gemeente moet doen om ook in de Top 25 te komen. Wij gaan hen van informatie voorzien.’’
    ,,Als je gunt op basis van de laagste prijs, vallen duurzaamheidsprincipes in het niet. Je moet nadenken over herbruikbaarheid, over de kosten van de wieg tot het graf. Bij de prijs moet je ook kijken naar de maatschappelijke kosten.’’
    Noordhollands Dagblad