Bouw van zestig woningen in ’t Veld loopt vertraging op door stikstofuitspraak

• woensdag 18 september 2019
  • Categorie: , ,
  • De bouw van zestig woningen in ’t Veld-Noord loopt mogelijk een vertraging van drie maanden op. Aanvullend onderzoek vanwege stikstofeisen ligt er aan ten grondslag.

De verkoop van het nieuwbouwwijkje aan de rand van de dorpskern is begin deze maand gestart. Naar nu blijkt moet eerst worden vastgesteld welke invloed de komst van deze woningen op de uitstoot van stikstof heeft, aldus wethouder Theo Groot van Hollands Kroon. De vertraging kan variëren van een ’week of drie’ dan wel een langere periode. Een en ander hangt af van de vraag in welke categorie het bouwplan valt in relatie tot de stikstofeisen.
    De vertraging komt voort uit een uitspraak van de Raad van State eind mei. Bij het ontwikkelen van plannen op allerlei gebied (weg- en woningbouw bijvoorbeeld) is te soepel omgegaan met regels die natuurgebieden tegen stikstofuitstoot moeten beschermen, aldus de Raad van State. Groot: ,,Vertraging is voor ons de grootste consequentie. Voor nieuwe plannen is de stikstofeis nul geworden. Die eis is onhaalbaar. We hebben onze hoop op de commissie Remkes gevestigd die de kwestie onderzoekt.’’
    Verder prijst Groot zich gelukkig met het feit dat Hollands Kroon gezien zijn ligging relatief weinig te maken heeft met de invloed van de natuurgebieden langs de Noordzee- en IJsselmeerkust en Waddenzee. ,,Schagen met gemeenten direct in het kustgebied wordt door de stikstofuitspraak meer geraakt.’’
    Vanwege de uitspraak voegt de gemeente bij ieder bouwplan de regel toe dat een akkoord mede afhangt van de vraag of wordt voldaan aan het stikstofverhaal.

Noordhollands Dagblad