ABP wil korting pensioen voorkomen

• zondag 29 september 2019
  • Categorie:
  •  ‘We kunnen het ons niet meer permitteren om eerst twee jaar te studeren. Dit heeft haast.’
    27-9-2019ABP wil korting pensioen voorkomen
    Thumbnail
    De pensioenfondsen willen kortingen voorkomen, nog voordat er een nieuw pensioenstelsel is. Dit zei Corien Wortmann, voorzitter van het ambtenarenpensioenfonds ABP, in de Telegraaf.

Oude regels
    De fondsen ergeren zich er aan dat ze wel veel rendement boeken, maar dat deelnemers daar door de aanhoudende lage rente al jaren niet van profiteren. Er dreigt momenteel voor miljoenen Nederlanders een verlaging van hun pensioen. Volgens ABP is dit vooral een gevolg van de oude regels voor pensioenfondsen, terwijl eerder dit jaar in het pensioenakkoord afspraken zijn gemaakt over het vernieuwen van het pensioenstelsel.

Rendement meerekenen
    ‘Onze experts kijken nu naar een manier om vanuit het perspectief van dat nieuwe pensioen naar de huidige kortingsregels te kijken’, zei ABP-voorzitter Corien Wortmann vrijdag in De Telegraaf. ‘We kunnen het ons niet meer permitteren om eerst twee jaar te studeren. Dit heeft haast.’ De fondsen denken aan nieuwe regels waarin naast de risicovrije rente ook een stukje rendement wordt meegerekend. Het is de bedoeling dat hun plan later dit jaar naar de vakbonden, werkgevers en het kabinet zal worden gestuurd. Die zijn bezig met de uitwerking van het pensioenakkoord en zouden het voorstel kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een overgangsregeling voor volgend jaar.

Minder rentegevoelig
    Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat open voor het plan van de pensioenfondsen. Maar, benadrukt de bewindsman, dat plan moet wel ‘evenwichtig en eerlijk’ zijn. ‘Als de sector met een goed plan komt, dan luister ik daar naar’, zegt Koolmees. Hij vindt het positief dat Wortmann voorstelt ‘snel aan de bak te gaan om het pensioenakkoord uit te werken. Het hele stelsel moet minder rentegevoelig worden.’

Rekenrente
    Maar ‘als het alleen het aanpassen van de rekenrente is, dan ben ik wat minder enthousiast’, zegt de minister. Hij beloofde eerder al aan de Tweede Kamer dat hij in gesprek gaat met pensioenfondsen om te proberen 'onnodige' kortingen op korte termijn te voorkomen. (ANP)