KNMI schrapt eerst oude hittegolven om nu te zeggen dat hittegolven vaker voorkomen

• zaterdag 3 augustus 2019
  • Categorie: , ,
  • De temperatuur van een hittegolf neemt sterker toe dan op basis van de opwarming van de aarde zou kunnen worden verwacht.3-8-2019

Dat concludeert het KNMI, dat samen met andere Europese weerbureaus onderzoek deed naar de temperatuur in de afgelopen 120 jaar. Het onderzoek werd gestart naar aanleiding van de hittegolf van vorige week waarbij extreem hoge temperaturen werden gemeten.

“We hebben gekeken naar oude waarden in De Bilt, in Lille in Frankrijk, maar ook in Engeland en Duitsland. Je ziet op alle plekken dat warmte van hittegolven sterk toeneemt terwijl de aarde opwarmt”, zegt Geert Jan van Oldenborgh van het KNMI.
    NOS:
    Wat voor zin heeft het om te kijken naar oude waarden als je eerst die oude waarden aangepast hebt zodat ze beter in je verhaal passen?

Het KNMI heeft drie jaar geleden ten onrechte een groot deel van de historische hittegolven (in de periode 1901-1951) uit de boeken geschrapt. Dat concludeert een team van vier onafhankelijke onderzoekers vandaag in het rapport Het Raadsel van de Verdwenen Hittegolven. De onderzoekers noemen de extreme temperatuurcorrecties van 1,9°C die het KNMI toepaste op warme tot zeer warme dagen (28 graden Celsius of hoger) “onverdedigbaar”.
    De vier onderzoekers (Rob de Vos, Frans Dijkstra, Jan Ruis en Marcel Crok) presenteren hun bevindingen vanmiddag (7 maart) om 14:00 uur in Amsterdam tijdens de derde Ontgroeningsdag van Stichting de Groene Rekenkamer (https://ontgroeningsdag.nl/).
    Aanleiding voor het onderzoek was de hete zomer van 2018 toen er twee officiële hittegolven plaatsvonden. Een hittegolf treedt op als het in De Bilt vijf dagen minimaal 25°C is waarvan drie dagen minimaal 30°C. Het KNMI stelde in de media dat hittegolven nu veel vaker voorkomen dan een eeuw geleden.
    En datzelfde geintje flikt het KNMI dit jaar dus weer: Weer stelt het KNMI dat hittegolven nu vaker voorkomen en ernstiger zijn, nadat het KNMI de oude data aangepast heeft.
    Zie ook: