Zwaar geschut om graven bij bodemschatten op Wieringen

• woensdag 10 juli 2019
  • Categorie: , , ,
  • De Archeologische Werkgemeenschap Nederland (AWN) zet in de kwestie rond de bedreigde bodemschatten van Wieringen zwaar geschut in.

Ed Dekker 9-7-2019
    Het hoofdbestuur heeft de provincie een brief op poten gestuurd. ’Haarlem’ moet streng optreden tegen de gemeente Hollands Kroon, vindt landelijk voorzitter Gajus Scheltema.
    Hij komt op 22 juli naar Anna Paulowna voor een gesprek met de gemeente en de provincie. Hollands Kroon heeft geen boodschap aan archeologische rijkdommen op Wieringen, de provincie moet de gemeente strakke regels opleggen. Dit stelt kort samengevat Scheltema.
    Hij komt in actie nadat de regionale AWN-afdeling dit voorjaar alarm sloeg. De gemeente stond ongehinderd graafwerkzaamheden in Westerland toe voor nieuwbouw. Het bestemmingsplan geeft de gemeente deze ruimte, ontdekte AWN-afdelingsvoorzitter Joost Lubbers tot zijn schrik.
    Wieringen is officieel een aardkundig bodemmonument, een van de tien in Noord-Holland.

Onherroepelijk

Met de graafwerkzaamheden is een ’potentieel waardevol archeologisch gebied onherroepelijk verloren gegaan’, schrijft Gajus Scheltema aan Gedeputeerde Staten. Op z’n minst had er eerst onderzoek moeten worden gedaan, meent hij.
    Volgens AWN gaat de gemeente onverantwoord om met haar beleidsvrijheid op dit terrein en moet de provincie meer werk maken van haar bevoegdheden om op te treden. Scheltema wijst hierbij op archeologische verplichtingen die het Verdrag van Malta oplegt.
    AWN vreest voor herhaling. Over de kwestie op Wieringen stelde de provinciale SP-fractie vragen aan Gedeputeerde Staten.
    Noordhollands Dagblad

____________________________________

Lees ook: 4-6-2019 ’Haarlem’ roept Hollands Kroon op matje over negeren van archeologische waarden op Wieringen

Voor de boeren binnen het College gelden geen regels en wetten, die leggen ze op hun eigen manier uit.
    Het nageslacht is ook niet belangrijk, geld is voor de heren veel belangrijker en daar horen Aardkundige Monumenten niet bij. Precies ging het zo met Coƶperatie ZAP, die vervallen puinhoop staat ook gedeeltelijk op Aardkundig Monument en ook daar had dit College geen boodschap aan terwijl het vorige College de bouwaanvraag nog afwees met als reden dat het niet kon.