Nuon blaast zonnepark van 55.000 panelen bij A7 af

• woensdag 12 juni 2019
  • OUDENDIJK -
    Energiemaatschappij Nuon heeft het zonnepark langs de A7 in Oudendijk definitief afgeblazen.
    Coen van der Luytgaarden 12-6-2019
    Eerder had de gemeenteraad van Koggenland zich uitgesproken tegen het project. Vervolgens werd de geweigerde vergunning ter inzage gelegd. Daarop heeft Nuon niet meer gereageerd. ’De rechtbank heeft geen beroep ontvangen tegen de weigering van de omgevingsvergunning voor de zonneweide in Oudenijk’, aldus een verklaring van de griffie in Koggenland.

Klimaatakkoord

Wethouder Caroline van de Pol, portefeuillehouder ruimtelijke ordening en duurzaamheid, heeft kennis genomen van het besluit van Nuon. Van de Pol: ,,Van officiële zijde hebben we overigens geen reactie ontvangen. Misschien vonden ze het bij nader inzien toch niet de moeite op zo’n relatief klein stukje grond een zonnepark te realiseren. Bovendien zijn er nog veel onzekerheden. Zo is bijvoorbeeld het Klimaatakkoord nog niet ondertekend. Evenmin is het duidelijk hoe het nieuwe college van de provincie erover denkt.’’
    Nuon wilde een park van 55.000 zonnepanelen realiseren tussen de N247 en de A7, pal achter partycentrum La Mère Anne. In de raad van Koggenland tekende zich echter al snel een meerderheid af, tegen het project. Met name de ’opoffering van kostbare landbouwgrond voor de duur van 25 jaar’, lag tegenstanders zwaar op de maag. ,,Wat blijft er van die grond over? Dit kunnen we agrariërs echt niet aandoen’’, aldus Corrie van Leijen namens Welzijn Koggenland (WK).

Vrouwen in verzet

Saillant is dat het verzet tegen het zonnepark door louter vrouwelijke fractievoorzitters werd geleid. Behalve Corrie van Leijen kwamen namens de VVD Rosalien van Dolder en namens de PvdA/GroenLinks Saskia Borgers in het geweer. Borgers pleit voor zonnepanelen op industriegebouwen. ,,Dit gebied bij Oudendijk is waardevol groen en dat moeten we beslist in stand houden.’’ Rosalien van Dolder vindt dat ’twintig hectare zonneweide niet past bij de omvang van Oudendijk’. ,,We moeten zuinig zijn op ons mooie landschap en onze kostbare agrarische grond.’’ Projectleider en woordvoerder Wouter Beerten van Nuon reageerde woensdag niet op een oproep van deze krant.
    Noordhollands Dagblad