Golfers vrezen elke dag overlast crossers: Regthuys schrikt van exploitatie-eis voor nieuwe baan motorclubs

• maandag 24 juni 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - WINKEL
    De eigenaren van golfcomplex Regthuys in Winkel maken zich grote zorgen over een motorcrossbaan op hemelsbreed twee kilometer afstand.

Ed Dekker 24-6-2019

Op het golfterrein van 65 hectare worden jaarlijks 60.000 ’rondjes’ gemaakt langs negen of achttien holes.
    ,,Wij zijn geschrokken van de plannen”, zegt mede-eigenaar Jeroen Botman. ,,Het wordt langzaam duidelijk wat er staat te gebeuren.” Botman en zijn compagnons bepalen eind deze week hoe zij verder actie gaan ondernemen. ,,Wij vrezen geluidsoverlast. Onze bezoekers waarderen onze accommodatie vooral vanwege de rust. Kunnen we die nog garanderen als het crossterrein elke dag in gebruik is?”
    Volgens de initiatiefnemers vereist de exploitatie dat de baan het hele jaar kan worden gebruikt, zeven dagen per week. Het gaat niet om steeds een uurtje. Op wedstrijddagen moet er minstens 5,5 uur kunnen worden gecrost. Op trainingsdagen is dat minimaal zes uur, maximaal drie dagen in de week.
    Provincie en gemeenten willen de crossbaan toestaan in de Wieringermeer, op de hoek Groetweg-Alkmaarseweg. Het complex is een investering van 3,1 miljoen euro en is een project van Stichting NHGS Phoenix (waarin drie motorsportclubs in Noord-Holland zijn opgegaan) en Exploitatiemaatschappij Sphinx BV. De stichting en de bv vermelden het vereiste gebruik in hun plan dat Hollands Kroon digitaal ter inzage heeft gelegd, als onderdeel van de zogeheten MER-procedure.

Half juli

De gevolgen voor de omgeving van de crossbaan moeten vooraf worden uitgezocht. De gemeente heeft aangegeven hoe zij deze milieu-effectrapportage gaat aanpakken. Iedereen kan daar op reageren, tot half juli.
    Jeroen Botman kon gisteren nog niet zeggen of het Regthuys gebruik maakt van deze bezwaarprocedure.
    Norman in ’t Veldt uit Winkel gaat zeker bezwaar maken. Deze 55-jarige ICT’er vreest veel hinder voor Winkel. ,,Kort geleden ben ik in de materie gedoken. Ik schrok enorm. In Oud-Zuilen heb ik ervaring met een motorcrossbaan. Van doordringend gezoem een groot gedeelte van de dag word je gek, daar word je agressief van.”
    In ’t Veldt is bezig om medestanders te mobiliseren. Zo legt hij contacten met de dorpsraden van Winkel en Aartswoud. ,,Ik heb de indruk dat de gevolgen worden gebagatelliseerd. Daarom moet nu actie worden ondernomen. Als de baan er ligt, is het te laat.”
    Noordhollands Dagblad