Burgemeester Koen Schuiling verruilt Den Helder voor Groningen

• maandag 17 juni 2019
  • Den Helder - Burgemeester Koen Schuiling (VVD) vertrekt vrijwel zeker uit Den Helder.
    Hedzer Faber 17-6-2019

De gemeenteraad van Groningen heeft hem maandagavond voorgedragen als de opvolger van waarnemend burgemeester Peter den Oudsten aldaar.
    De vertrouwenscommissie noemt Schuiling iemand ’met ontzettend veel bestuurlijke ervaring, ook op gebied van openbare orde en veiligheid, en een echte verbinder’. Er hadden dertien mensen gesolliciteerd naar de baan.
    De 60-jarige Schuiling werd vooraf in de regionale pers in Groningen al genoemd als kanshebber voor deze positie, en dat is ook niet vreemd. Schuiling was voor zijn benoeming in Den Helder in 2010 al wethouder in Groningen (1998-2006). Ook was hij fractievoorzitter voor de VVD in die stad. Sinds 1 januari 2017 is hij bovendien voorzitter van de Raad van Toezicht van de Hanzehogeschool Groningen. Het geld dat hij ontving voor die functie, stond hij af aan de gemeente Den Helder.
    In zijn negen jaar in Den Helder is Koen Schuiling als burgemeester zowel bejubeld als verguisd. Dat hij zo lang burgemeester is geweest in een politiek zo roerige stad als Den Helder – sinds 1994 is er niet een burgemeester die langer dan een termijn bleef – is al een prestatie op zich. Als hij de twee volle termijnen had volgemaakt, zou hij de eerste zijn geweest sinds burgemeester Rehorst in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw.
    Namens de vertrouwenscommissie zei Edwin Krijns (CDA) destijds dat het bijzonder is dat een burgemeester in Den Helder een tweede termijn haalt en ook een tweede termijn wil. Schuiling zelf noemde Den Helder bij die gelegenheid een fascinerende stad waar ook veel positivisme heerst. Hij noemde het een voorrecht om van zo'n stad burgemeester te zijn.
    Toch heeft hij in die negen jaar niet louter de wind in de zeilen gehad. Bij zijn aantreden in 2010 was de politieke discussie over een nieuw stadhuis weer in alle hevigheid losgebarsten. Schuiling zette zich met het toenmalige college in voor een nieuw stadhuis. Dat hebben veel tegenstanders hem nooit kunnen vergeven.
    Ook in enkele handhavingskwesties – met de ontruiming van het Rob Scholte Museum in 2018 als het meest ingrijpend en in het oog springend – maakte hij zich niet populair onder een deel van de bevolking. De andere kant loopt juist met hem weg. Fans van Koen Schuiling roemen dat hij recht-door-zee is, besluitvaardig, welbespraakt en ‘boven alles een vriendelijke en eerlijke man’.
    Schuiling zelf heeft nog niet gereageerd op zijn aanstaande benoeming en ook over zijn opvolging in Den Helder is vooralsnog niets bekend.
    Noordhollands Dagblad