Gemeente houdt vast aan plan

• woensdag 3 april 2019
  • DEN HELDER
    Het stadhuis komt op Willemsoord, want er is na jaren van zoeken en plannen maken eindelijk een solide meerderheid in de gemeenteraad voor de plek op de Oude Rijkswerf.
    Arie Booy 3-4-2019
    Den Helder zou Den Helder echter niet zijn als er ook tegen deze locatie op- en aanmerkingen zijn vanuit de bevolking en sommige politieke partijen. Het moet echter gek lopen wil het dit keer niet door gaan, verwacht verantwoordelijk wethouder Michiel Wouters.
    ,,De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed is enthousiast over ons plan om de publieksbalies en bestuurders onder te brengen in Gebouw 66”, zegt Wouters. ,,Dat monument is alweer aan onderhoud toe en Willemsoord BV heeft daar geen geld voor. Door een deel van het stadhuis op deze mooie plek onder te brengen is het onderhoud tot in lengte van jaren verzekerd.”

Beurs

De wethouder noemt de tegenwerpingen van partijen die enkele keren per jaar een activiteit in het monument organiseren weinig steekhoudend: ,,We zijn in gesprek met De Kampanje om evenementen als de Traditionele Schepenbeurs in de Stadshal onder te brengen. Daar is voldoende ruimte. Bovendien kunnen sommige zaken best in Gebouw 66 blijven. Ik denk dan aan workshops of ceremonies die door zo’n beursorganisatie belegd worden”, zegt hij.
    Wouters heeft in de wandelgangen gehoord dat directeur Hans Broekmeulen van Willemsoord bedacht heeft dat de kool en de geit gespaard kunnen worden door Gebouw 72 naast het Boerenverdriet te slopen en op die plek een stadhuis te bouwen. Volgens Broekmeulen is daar zoveel ruimte zodat het niet eens nodig is om ook Gebouw 66 voor het stadhuis te gebruiken.
    ,,Er kleven bezwaren aan het slopen van Gebouw 72”, zegt de wethouder. ,,Het is natuurlijk geen monument, maar er zit wel vervuilde grond onder. Dieper dan een meter moet je niet gaan, heb ik begrepen. Als je het idee van Broekmeulen volgt en daar een gebouw van drie verdiepingen neerzet, dan ontkom je er niet aan dat in die giftige bodem gewroet wordt. Dat willen we nu juist zien te voorkomen.”

Kroon

Voor Hans Broekmeulen is vestiging van het stadhuis op de Oude Rijkswerf de kroon op zijn werk als directeur: ,,Het is een hele goede kostendrager natuurlijk”, zegt Broekmeulen. ,,Het stadhuis geeft ook een stuk prestige aan Willemsoord. Na de komst van De Kampanje en de vestiging van de natte horeca op ons terrein is het stadhuis absoluut de spreekwoordelijke kers op de taart.”
    In de jaren dat Broekmeulen aan de Oude Rijkswerf verbonden is, werden steeds meer gebouwen verhuurd of verkocht.
    Hij heeft het economisch tij mee en er is zeker sprake geweest van een omslagpunt door de komst van de schouwburg naar Willemsoord, erkent de directeur. ,,Over de huur die De Kampanje moet betalen is heel wat te doen geweest in de politieke arena”, stelt Broekmeulen. ,,Maar de gemeente is vanaf het begin op de hoogte geweest van de afspraken die ik met directeur Fokkinga van De Kampanje gemaakt heb. Ik ben het niet eens met critici die Fokkinga verwijten dat hij akkoord is gegaan met een veel te hoge huur. De toenmalige directeur van de schouwburg was een goede rekenaar en vond dat het wel uit kon.”
    Noordhollands Dagblad