’Dit is het begin van het einde voor agrariërs’, zegt de LTO over plannen die de gemeente heeft met de Wieringermeer

• dinsdag 30 april 2019
  • Categorie: , , ,

• Hollands Kroon - De agrarische sector in de Wieringermeer dreigt ernstig in de knel te komen. De LTO Hollands Kroon ziet het nieuwe gebiedsplan voor de polder zelfs als ’het begin van het einde’.

Ed Dekker 30-4-2019
    ,,De gemeente wil datacenters volop de ruimte geven. Op deze wijze kan Hollands Kroon het predicaat ’agrarische hoofdstad van Nederland’ niet langer met goed fatsoen dragen”, stelt LTO-bestuurslid Marbel de Graaf (37) uit Wieringerwerf.
    De gemeente heeft een kwart van de Wieringermeer aangewezen als ’zoekgebied’. In dit zuidoostelijke kwadrant van 4600 hectare wordt de rode loper uitgelegd voor extra datacenters en andere ’hoogwaardige bedrijven met een bovenregionaal karakter’. De LTO vreest voor een ’tweede Haarlemmermeer’.

Lucht nodig

De Graaf: ,,Het aantal boeren daar is op één hand te tellen. Ook bij ons dreigt steeds meer vruchtbare grond te worden opgeofferd. Agrariërs komen in het gedrang. Om je te ontwikkelen, heb je lucht nodig. In andere delen van de Wieringermeer krijgen bedrijven te maken met extra beperkingen, dat gevoel roept het plan op. Opeens gaat cultuur-historie hier en daar zwaarder wegen. En hoge wanden van datacenters tot vlakbij Middenmeer en Wieringerwerf mogen wel.”
    De plaatselijke land- en tuinbouworganisatie heeft bij de gemeente geprotesteerd tegen het gebiedsplan. Tegen dit ontwerpplan zijn meer dan zestig bezwaren ingediend. Het plan lag tot eind vorige week ter inzage. De gemeente beraadt zich op een reactie op alle bezwaren. Het is niet bekend wanneer die reactie komt, zei woordvoerder Ben Bruin dinsdag. ,,We hebben er geen termijn voor bepaald.” Hollands Kroon presenteerde het gebiedsplan begin maart.

Potenties

De LTO gaat alle raadsfracties langs om haar verontrusting toe te lichten. Marbel de Graaf: ,,We wijzen dan ook op de grote agrarische potenties van de polder. De Agrarische Jongeren Wieringermeer telt 220 leden en is een van de grootste agrarische jongerenverenigingen van Nederland. Er staan hier veel opvolgers te popelen, dankzij goede landbouwgrond, de grootte van de percelen en de moderne staat van de bedrijven. Gemeente, stimuleer ons als innovatieve proeftuin. Maar voor ons blijft de deur dicht.”
    De gemeente ziet stevige uitbreiding van Agriport A7 als ’visitekaartje voor een economisch sterke Wieringermeer’. In de gebiedsvisie gaat het om ’een stoere polder’, met volop plek voor grootschalige ontwikkelingen.

Getut

Hollands Kroon windt er geen doekjes om. ’In deze stoere polder is geen ruimte voor getut. De menselijke maat speelt geen rol’, zo staat in het gebiedsplan.
    Deze opvattingen maken Marbel de Graaf boos. ,,De menselijke maat geen rol? Die is altijd belangrijk geweest, al vanaf de inpoldering. Dankzij die menselijke maat onderhouden boeren al decennia het landschap.”
    Microsoft, Google, Amazon. Hollands Kroon denkt meer online-reuzen naar de Wieringermeer te halen en hen te verleiden tot uitbreiding. Volgens de gemeente zijn er al voor 260 hectare concrete aanvragen voor vestiging. En de komende tien jaar worden meer aanvragen voor datacenters verwacht. ’Qua capaciteit van het datanetwerk zijn er geen beperkingen te verwachten’, schrijft de gemeente.

West-Friesland

Ook de gezamenlijke gemeenten in West-Friesland hebben bezwaar gemaakt. Zij voelen zich in hun wiek geschoten en klagen over ’een gebrek aan afstemming en overleg’. Volgens de Hoornse wethouder Samir Bashara lapt Hollands Kroon afspraken over samenwerking aan zijn laars. De zeven West-Friese gemeenten zetten vraagtekens achter het ’ambitieuze gebiedsplan’ en wijzen op het huidige overaanbod van bedrijventerreinen in Noord-Holland Noord.
    Het aanbod van hectares is in de regio’s Noordkop, Alkmaar en West-Friesland drie keer groter dan de vraag naar bedrijfsgronden.
    Bashara vreest concurrentie voor andere bedrijventerreinen. ,,En dat wilden we juist samen voorkomen.” Ook is hij bang dat Hollands Kroon de deur van Agriport wijd open zet voor ’allerlei bedrijven’, niet alleen voor datacenters.

Niet wenselijk’

Het zoekgebied van 4600 hectare loopt zuidelijk door tot de Westfriese Omringdijk. Aan de andere zijde van deze dijk liggen Medemblik en Opperdoes. Oprukkende bedrijfsbebouwing tot aan de dijk noemt Samir Bashara ’niet wenselijk’.
    Noordhollands Dagblad