NAM wil CO² in zeebodem

• donderdag 7 maart 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Den Helder - De NAM levert 30 procent van de energie die Nederland nodig heeft, maar nu de gaskraan in Groningen dicht gedraaid wordt, werkt het bedrijf aan alternatieve inkomstenbronnen.
    Arie Booy 7-3-2019

De opslag van CO², in de Noordzee is daar een van.

,,Het is goed mogelijk om CO², die uitgestoten wordt door de schoorstenen van Tata Staal in de IJmond of de chemische industrie op de Maasvlakte, in lege gasvelden op te slaan", vertelt directeur Johan Atema van de Nederlandse Aardolie Maatschappij.

De komende jaren worden bedrijven verplicht hun CO²-uitstoot verder terug te brengen. Atema ziet daar een kans voor de NAM: ,,De rookgassen kunnen gefilterd worden. Door de koolstofdioxide naar lege gasvelden op de Noordzee te leiden, wordt de stof opgeslagen op een veilige plek. Het is maatschappelijk niet bespreekbaar om CO², onshore, op het land dus, op te slaan, maar offshore kan veel meer."

Leidingen

Volgens de NAM mag koolstofdioxide ook in gasvelden gepompt worden terwijl aan de andere kant van het veld aardgas gewonnen wordt: "We komen er steeds meer achter", zegt Atema, dat het slimmer is om de infrastructuur van leidingen en Platforms op zee in stand te laten voor dit soort oplossingen. Want als je eenmaal zaken afbreekt, komt het nooit meer terug. Dat geldt ook voor het winnen van gas in kleine velden op de Noordzee", vertelt de directeur die naar Den Helder kwam om zijn toekomstvisie toe te lichten en het Helderse bedrijfsleven te vragen om met hem mee te denken over de energietransitie die gaande is.

Het pleidooi om waar nodig de olie- en gas-platforms te blijven gebruiken voor alternatieve energie is ook afkomstig van Jo Peters, secretaris van de Nogepa, waarin de Nederlandse olie- en gasbedrijven verenigd zijn.

Nadenken

,,We moeten goed nadenken over hoe we met dit netwerk omgaan",  zei Peters tijdens een recent bezoek aan Den Helder. "De infrastructuur van pijpleidingen en platforms kan namelijk van pas komen bij het transport van energie van windparken op zee naar het vasteland." De industrie is bij wet verplicht platforms na gebruik weer af te breken. Dat gaat veel geld kosten. Peters: ,,Als we ervoor pleiten om delen te laten staan, krijgen we de kritiek dat we daarmee kosten willen besparen. Maar als je kijkt naar de grootschalige plannen voor windparken en als je bedenkt dat al die energie ook weer aan land gebracht moet worden, dan is ons idee niet zo gek".

Die conclusie wordt gedeeld door Johan Atema van de NAM: "Een van de manieren om windenergie te bewaren is door energie om te zetten in waterstof. Dat kan heel goed gebeuren op platforms op zee. Wij zijn die techniek al aan het beproeven. Om de waterstof vervolgens naar het vaste land te brengen, kun je gebruikmaken van gasleidingen." Volgens Atema blijft aardgas de komende decennia deel uitmaken van de energiemix: "Wij verwachten dat gas in 2050 nog 20 procent van de energiebehoefte dekt. De rest komt dan uit andere bronnen."

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Helemaal gek bij de NAM.
    Om hun baantjes te redden komen ze met de meest debiele voorstellen, hierbij gebruikmakend van de klimaathysterie.
    CO2 is onmisbaar voor de planten en dus voor de mens en wat denkt de NAM te gaan doen aan de 96% CO2 die op natuurlijke wijze ontstaat, ook onder de zeebodem stoppen?