264 kandidaten in de race voor zetel bij waterschap Hollands Noorderkwartier

• maandag 11 februari 2019
  • Categorie: , ,
  • Heerhugowaard - Voor de waterschapsverkiezingen op 20 maart hebben zich 9 partijen met in totaal 264 kandidaten ingeschreven.

Martijn Gijsbertsen - 11-2-2019
    Dat blijkt uit de definitieve kieslijsten, die door Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier zijn vrijgegeven.

Provinciale Staten

Bij de vorige verkiezingen in 2015, die net als toen ook nu weer samenvallen met de verkiezingen voor Provinciale Staten, deden 12 partijen met 296 kandidaten mee.
    Destijds brachten 376.517 mensen hun stem voor het nieuwe waterschapsbestuur uit.
    Bij de waterschapsverkiezingen worden in Hollands Noorderkwartier 23 zetels verdeeld aan ingezetenen van het gebied dat bestaat uit 29 gemeenten en loopt van het Noordzeekanaal tot aan Texel.

Schaatsbond

Koninklijke Schuttevaer, Gewest Noord-Holland/Utrecht van schaatsbond KNSB en Partij voor Mens en Spirit haalden destijds geen zetels en nemen ditmaal niet deel. ChristenUnie bleef ook met lege handen staan, maar doet opnieuw mee.
    De negen resterende partijen zijn momenteel vertegenwoordigd in het algemeen bestuur van het waterschap. Dat zijn Groen, Water & Land, VVD, Water Natuurlijk, CDA (allen 4 zetels), PvdA (3), Natuurlijk BBW (Burgers Boeren Waterbelang; 2), 50Plus en AWP (Algemene Waterschapspartij) niet politiek, wel deskundig (beide 1).

Droge voeten

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft als taak te zorgen voor droge voeten, schoon water en veilige (vaar)wegen. Hiervoor heft het dit jaar 119,1 miljoen euro aan belasting.

Lijstaanvoerders

Lijstaanvoerders bij de verkiezingen zijn Rob Veenman uit Wijdewormer (Groen, Water & Land), Elisabeth Groot uit Amsterdam (VVD), Eva Tannehill uit Hoorn (Water Natuurlijk), Frank Frowijn uit Beverwijk (CDA), Marjan Leijen uit Warmenhuizen (PvdA), Elly Koning-Bruijn uit Stompetoren (Natuurlijk BBW), Gerard Meuwese uit Alkmaar (50Plus), Peter Vonk uit Amsterdam (AWP) en Otto Ferf Jentink uit Zaandam (ChristenUnie).

Geselecteerd

Zeven leden van het 30-koppige waterschapsbestuur worden geselecteerd en benoemd door de Kamer van Koophandel (3 zetels bedrijfsleven), land- en tuinbouworganisatie LTO Noord (3 zetels) en Vereniging van Bos- en Natuurterreineigenaren (1 zetel).

Noordhollands Dagblad
    ______________________________________________

Kandidatenlijst Verkiezingen voor het algemeen bestuur van het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier:

Lijst 3:

Water Natuurlijk:

Leden van politieke verenigingen zijn "de rotte appel" bij de waterschappen omdat zij in het geheel geen kennis hebben. Deze leden van politieke verenigingen ondermijnen structureel de rechtstaat. Dat probleem is in geheel Nederland duidelijk zichtbaar, massa's dak- en thuislozen, meer dan een miljoen Nederlanders die met problematische schulden kampen en dat worden er steeds meer door de ondermijning van de rechtstaat door leden van politieke verenigingen en ambtenaren die niet de belangen van de inwoners behartigen maar slechts het eigen belang, het belang van hun netwerken en de belangen van multinationals.

Gerrit Rot zei

Even kijken anoniem (?) op de website van WaterNatuurlijk, ook gesteund door D66 en GroenLinks,
    Bij de kandidatenlijst voldoende know how toch?

Gerrit Rot zei

Beste anoniem (waarom anoniem?), Ga naar:
    Even kijken bij kandidaten. Genoeg know how toch? HHNK heeft ook een schuldenregeling, als iemand de waterschapslasten niet kan betalen.
    Ga stemmen op partijen die Nederland beter maken, via het waterschap en via provincies!