Schagen werft extra controleurs via traineeships

• woensdag 7 november 2018
  • Schagen - Het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) moet Schagen helpen aan extra controleurs.
    Ed Dekker  7-11-2018

De gemeente wil geslaagde leerlingen traineeships aanbieden om de afdeling handhaving te versterken.
    Burgemeester Marjan van Kampen denkt aan traineeships (werken en leren tegelijk) van twee jaar. „Wij hopen dat zij daarna in vaste dienst willen komen.” Met het aantrekken van jongeren wil Van Kampen meer controleren op wonen op bedrijventerreinen, permanente bewoning van recreatiehuisjes en ander illegaal gedrag.
    In de politiek wordt de roep om extra handhaving steeds sterker. Vooral JESS drong deze week in de begrotingsvergadering van de gemeenteraad aan op extra ambtenaren om vaker het naleven van regels na te gaan.
    Van Kampen noemt de roep om meer handhavers terecht. „Het aantal meldingen van burgers over ongewenst gedrag stijgt sterk. De gemeente had één handhaver toen ik hier begon. Nu hebben we er vier. Dat is nog steeds te weinig. Helemaal in vergelijking met Den Helder, die heeft er meer dan vijftien.”

Tien

De burgemeester wil toe naar ’zeker tien’ controleurs. „Dat kan niet in één keer, vooral vanwege de financiën. Of de gemeenteraad moet forse bedragen voor uitbreiding beschikbaar stellen, maar die geluiden heb ik nog niet gehoord.”
    Juni 2019 worden twee vacatures opengesteld voor de eerste traineeships. Voor deze uitbreiding is 110.000 euro beschikbaar. Van Kampen hoopt in juni 2020 nog eens twee plaatsen aan te bieden. „Dat moet de raad nog goedkeuren. Als dat gebeurt, zitten we al op vier extra handhavers.”

Stages

Schagen blijft ROC-leerlingen stageplaatsen bij de afdeling handhaving aanbieden. Stagiaires willen later meestal bij de politie.
    Op wens van JESS onderzoekt het college of parkeerboetes naar de gemeentekas kunnen, om handhaving rendabeler te maken.

Noordhollands Dagblad