’Strandhuisjes Petten van de baan dankzij Hof’

• woensdag 7 november 2018
  • Categorie: , , ,
  • Het gaat landelijk om zo’n vierhonderd verleende bouwvergunningen waartegen bezwaar is gemaakt.
    Ed Dekker 7-11-2018

De kritiek van het Europees Hof op landelijke maatregelen tegen stikstof is bij belangenvereniging Het Zijper Landschap reden voor gejuich. „Wij verwachten dat door deze uitspraak de plannen voor strandhuisjes in Petten en recreatiewoningen in Callantsoog van de baan raken”, reageert bestuurslid Mariska Zwaan
    Wethouder Jelle Beemsterboer van ruimte en economie bevestigt dat het oordeel van het Hof ’veel ingrijpende consequenties’ kan hebben.
    „Dit is voor regionale ontwikkelingen in de nabije en verdere toekomst slecht nieuws. Meer kan ik er nu niet over zeggen. We moeten eerst de uitspraak van tientallen pagina’s bestuderen.”
    Volgens het Europees Hof van Justitie doet Nederland te weinig om de uitstoot van stikstof in en rond beschermde natuurgebieden te beperken. Het Hof geeft aan dat ’Den Haag’ zich niet houdt aan alle Europese verplichtingen.

Duinen

Zwaan: „Vergunningen voor projecten zijn dus ten onrechte verleend. Die komen allemaal op losse schroeven te staan.”
    Bij de strandhuisjes en het Boskerpark gaat het om de invloed van de duinen met het predicaat Natura 2000. Voor deze gebieden gelden extra strenge regels. „Daar heeft de gemeente te weinig rekening gehouden”, stelt Mariska Zwaan.
    Bezwaren van Het Zijper Landschap tegen de strandhuisjes liggen bij de Raad van State, die tegen het Boskerpark bij de rechtbank.
    De Raad van State wachtte lange tijd op advies van het Europees Hof over projecten waar Natura 2000-regels en het Programma Aanpak Stikstof (PAS) in het geding zijn.

Verscherpen

Het gaat landelijk om zo’n vierhonderd verleende bouwvergunningen waartegen bezwaar is gemaakt. Zwaan verwacht dat de Raad van State het advies overneemt. „Dat betekent dat het PAS moet worden verscherpt en dat daaraan nieuwe vergunningen moeten voldoen.”
    Noordhollands Dagblad

Lijkt me nogal logisch - in dit overbevolkte land raak je overal in de problemen. Wat je ook doet ; je loopt nu vast op de wetten waar een groot deel van de bevolking jarenlang om liep te schreeuwen, waar politici vervolgens goede? zier mee gemaakt hebben. Ben benieuwd wat die gladakkers, om hier onderuit te komen,nu meer verzinnen.

"e kritiek van het Europees Hof op landelijke maatregelen tegen stikstof is bij belangenvereniging Het Zijper Landschap reden voor gejuich".

Kun je nagaan wat voor idioten er bij het Europese Hof en de R.v.S zitten want hoe in hemelsnaam kan je aanvoeren dat de onmisbare voeding voor planten(anders geen leven mogelijk)een rden is om de bouw van vakantie woningen te weigeren?