De Klimaatwet

• woensdag 27 juni 2018
  • WETSVOORSTEL VAN DE DAG

Daar is-ie dan: de Klimaatwet

Het is veel meer dan Europa van Nederland eist, maar minder dan een deel van de ondertekenaars een jaar geleden voor ogen had: de allereerste Nederlandse Klimaatwet.

Vandaag presenteerden de coalitiepartijen samen met GroenLinks, PvdA en SP hun gezamenlijke voorstel voor de wet die de vrijblijvendheid uit het nationale milieubeleid moet halen. Een historisch akkoord zonder meer.

In de Klimaatwet stelt Nederland zichzelf twee harde eisen. Ten eerste moet de uitstoot van broeikasgassen in 2050 zijn verminderd tot een niveau dat 95 procent lager ligt dan in 1990. Daarnaast willen de partijen dat de energieproductie in 2050 CO2-neutraal is. Dit kan door in te zetten op hernieuwbare energie en door gebruik te maken van energie uit kerncentrales en ondergrondse CO2-opslag.

Daarmee stellen de initiatiefnemers zich een veel ambitieuzer doel dan waartoe internationale verdragen Nederland verplichten. De Europese Unie streeft naar een reductie van 80 procent van de broeikasgassen in 2050. Het kabinet zal ieder jaar kijken of Nederland nog op koers ligt om de eigen doelen te halen. Dat gebeurt iedere vierde donderdag van oktober, die voortaan Klimaatdag zal heten.

In vergelijking met de initiatiefwet die GroenLinks, PvdA, SP, D66 en ChristenUnie vorig jaar aan de Tweede Kamer voorlegden, is de Klimaatwet wel afgezwakt. In die conceptwet stond nog de tussentijdse 'doelstelling' om de hoeveelheid broeikasgassen in 2030 met minimaal 55 procent te reduceren. Die 55 procent is in het nieuwe voorstel veranderd in 49 procent en de doelstelling in een 'streven'.

Daarnaast stond in het oude wetsvoorstel dat Nederland vanaf 2051 nog slechts hernieuwbare energie mag gebruiken. Deze formulering is afgezwakt: het nieuwe doel is CO2-neutraliteit, waarvoor niet alle 'oude energie' het land uit moet zijn. Samen met het verzachte doel voor 2030 zijn dat precies de aanpassingen waarover Volkskrant-verslaggever Yvonne Hofs vorige week al berichtte.

In de Klimaatwet vrijwaren de initiatiefnemers zich van claims van organisaties als Urgenda, die zich wel eens bij de rechter zouden kunnen melden als een van de doelstellingen niet worden gehaald. 'Het doel wordt wel vormgegeven (...) als beleidsdoelstelling om de juridische kwetsbaarheid te verminderen.' Daarmee kunnen de genoemde grenswaarden niet bij de rechter worden afgedwongen.

De Volkskrant 27-6-2018