Petitie tegen bouw huizen flexwerkers

• dinsdag 31 oktober 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Slootdorp - Stichting wil geen seizoensarbeiders bij Joods werkdorp.

Martijn Gijsbertsen

Er is een online petitie gestart tegen de bouw van huisvesting voor bijna driehonderd buitenlandse seizoenarbeiders op het terrein van het voormalig Joods werkdorp aan de Nieuwesluizerweg in Slootdorp.

Initiatiefnemer van de protestactie tegen de bouwplannen van eigenaar Joep Karel uit Bergen is de stichting 'aankoop en exploitatie Joods werkdorp Slootdorp'. Al circa vierhonderd sympathisanten hebben digitaal hun handtekening gezet.

Het stichtingsbestuur wil een beter alternatief voor het rijksmonument uit 1934 bieden en garanties dat in het hoofdgebouw een herinneringscentrum, museum en ruimte voor culturele activiteiten komt.

,,We willen met de steun van mensen onze gesprekken bij de provincie, die een wijziging van het bestemmingsplan moeten goedkeuren om de huisvesting mogelijk te maken, kracht bij zetten ', zegt voorzitter Ron Bar-El.

Verkeersdrukte

De stichting vreest extra verkeersdrukte in de buurt van het monument met een beladen verleden. Tussen 1934 en 1941 zijn honderden gevluchte joden in het werkdorp geschoold, om met een diploma hun emigratiekansen te vergroten. Ook bestaat de angst voor overlast, wanneer er 285 mensen wonen in een buurt zonder veel mogelijkheden voor vermaak en recreatie.

Karel had tot gisteren geen weet van de petitie en is verbaasd. ,,Maar we leven in een democratie en iedereen mag overal iets van vinden." De eigenaar licht toe dat op de plek waar ooit zestien barakken in het werkdorp hebben gestaan hij zeven gebouwen wil plaatsen voor buitenlandse flexwerkers. Daarmee is een investering van in totaal 6,5 miljoen euro gemoeid.

,,Met inkomsten uit verhuur wil ik het hoofdgebouw, dat niet zal worden bewoond, renoveren. Zodat het grotendeels kan worden gebruikt als cultureel historisch centrum, min of meer hetzelfde als wat de stichting wil. Ze kunnen aansluiten, maar als ze het daar niet mee eens zijn, zou ik zeggen: neem het over. Voor 1,6 miljoen euro mogen ze het vroegere werkdorp kopen."

Noordhollands Dagblad