Vergoeding voor windmolens ’in achtertuin’

• donderdag 9 februari 2017
  • Categorie: , , ,
  • HEERHUGOWAARD - Het college van Heerhugowaard wil drie families een vergoeding toekennen als gevolg van geleden planschade na de bouw van drie windturbines ’in hun achtertuin’. Als het aan het college ligt, krijgen twee families van percelen aan het Erf van Odin 13.250 euro, terwijl een familie aan de Middenweg een bedrag van 7.650 euro tegemoet kan zien.

Door Arie Bergwerff - 8-2-2017,

Reactie college Heerhugowaard op Raad van State
    D
    e gemeente kreeg eind november 2016 van de Raad van State in Den Haag een stevige tik op de neus. ’s Lands hoogste bestuursrechter gaf de gemeente tien weken de tijd om het huiswerk over te doen en alsnog een aanvaardbare schaderegeling voor de drie families vast te stellen. „Het is de Raad van State die je dit opdraagt”, aldus wethouder Leo Dickhoff (Financiën) woensdag. „Het is een orgaan dat wij eerbiedigen en serieus nemen. Zo’n uitspraak leg je niet naast je neer.”

Overlast

De bestuursrechter meende eind vorig jaar dat de families de komst van de turbines aan de rand van de Stad van de Zon nooit hadden kunnen voorzien. Ook stelde de Raad dat de windmolens voor veel meer overlast zorgen dan waar de gemeente zelf van uitgaat. Twee van de drie 124 meter hoge windmolens staan rond de 350 meter van de woningen. Op die afstand hebben windmolens wel degelijk grote gevolgen voor de bewoners, stelden de hoge Haagse rechters.
    De families zelf hebben eerder berekend dat hun percelen en woongebouwen na de komst van de turbines in totaal ruim 200.000 euro in waarde zijn gedaald. „Overal waar ik sta, zit of loop, zie of hoor ik de windmolens. ’s Nachts hoor je een voortdurend gebonk op de gevel”, verzuchtte een bewoonster tijdens de rechtszaak in Den Haag.
    Na de duidelijke boodschap van de Raad van State heeft de gemeente een onafhankelijk bureau bij de arm genomen. Dit bureau komt nu tot de eerder genoemde schadebedragen voor de drie families. Eerder had de gemeente zelf de schade al eens berekend op 20.000 euro. De Raad meende eind november dat deze vergoeding veel te weinig was. De nu door het college in het nieuwe heroverwegingsbesluit genoemde bedragen liggen daar fiks onder.
    Het gaat hier om een tussen uitspraak, legt gemeentevoorlichter Hans Jansen uit. Het collegebesluit gaat nu naar de Raad van State. Die kan ermee instemmen maar ook besluiten dat alles toch weer helemaal over moet. Pas daarna volgt dan een definitief besluit over de geleden planschade.

Noordhollands Dagblad

Het college de schadevergoeding laten betalen en dan is het snel over met de gelegaliseerde misdaad.

De aankoopprijs van hun huis moeten ze, inklusief inrichtingskosten vergoed krijgen en daarna kunnen ze verhuizen.
    Je af laten schepen met een luttel bedragje; het is te zot voor woorden!

Stem PVV.