Met overname krijgt coöperatie ZAP er 400 ha piepers bij

• maandag 20 februari 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - VAN EWIJCKSLUIS - Pootgoed- en zaaizaadcoöperatie ZAP neemt pootgoedbedrijf Semagri Holland uit Lelystad over. De vijf personeelsleden werken vanaf juni vanuit Van Ewijcksluis.

Ed Dekker - 18-2-2017,

D
    e telers van Semagri telen vierhonderd hectare pootaardappelen, verspreid over heel Nederland. Het bedrijf bestaat sinds 2002. Royal ZAP telt zes medewerkers. De 35 leden en telers van de coöperatie verbouwen negenhonderd hectare pootaardappelen en 350 hectare zaaigranen.
    Gevarieerder
    Met de overname versterkt ZAP zijn positie verder. ,,Nu kunnen wij onze afnemers een nóg gevarieerder aanbod doen”, zegt directeur Gerard de Geus. Voor ZAP is dit de eerste overname in zijn bestaan. De coöperatie is ontstaan in 1913. De Geus verwacht niet dat een volgende overname zich aandient. De leden van ZAP hebben vorige week in een ledenvergadering hun akkoord gegeven.
    De inlijving van Semagri krijgt uiterlijk in maart officieel zijn beslag, aldus De Geus. De naam Semagri verdwijnt ’over enkele jaren’. Het bedrijf is volgens hem in korte tijd ’zeer sterk’ geworden in de teelt van zetmeelrassen.
    Vroeg ras
    De Geus: ,,Het bezit ook enkele soorten die uitmuntend scoren op ziekteresistenties. Ook heeft Semagri het zeer vroege consumptieras Anais. In opbouw zijn er enkele zeer belovende rassen.” Voor de telers van beide bedrijven verandert er ’in principe’ niks, verzekert De Geus. ,,Behalve dat zij meer variatie in hun teeltplan kunnen aanbrengen, als zij dat willen.”
    De afdeling verkoop krijgt meer body door samenvoeging van de afdelingen logistiek en administratie.
    ZAP wil zijn gebouwen uitbreiden. Onzeker is waar dat zal gebeuren.
    Noordhollands Dagblad

Dossier Van Ewijcksluis / ZAP