’Ongeoorloofde druk op kerk door windpark Westfrisia’

• dinsdag 24 januari 2017
  • Categorie: , ,
  • HAARLEM - In hoeverre is het bestuur van de protestantse kerk van Westwoud onder druk gezet om opnieuw een contract te tekenen voor plaatsing van een van de turbines van windpark Westfrisia. Voor de provinciale politiek is dit een heikel punt bij de finale stemming over het windpark.

Door Connie Vertegaalc.vertegaal@hollandmediacombinatie.nl - 23-1-2017,

D
    at bleek maandagavond in de Statencommissie Ruimte, Wonen en Water, als voorbereiding op de Provinciale Staten van 6 februari, waar een besluit zal vallen over het windpark.
    Een bus vol inwoners van Zwaagdijk-Oost en de Oudijk was naar Haarlem afgereisd om hun stem te laten horen. Met pamfletten en spandoeken maakten de inwoners duidelijk hoe boos ze zijn. Overal in Noord-Holland moeten nieuwe windmolenparken op minimaal 600 meter afstand zitten van dichtstbijzijnde woningen, maar windpark Westfrisia is een uitzondering: daar geldt 500 meter als grens. ,,Wij voelen ons een tweederangs diersoort’’, zei Zwaagdijker Pieter Nes.
    Dirk Stam had namens de protestantse kerk willen inspreken bij de Statencommissie, maar hij kreeg kort daarvoor een mailtje van de advocaat van de initiatiefnemers van het windpark. ,,Om het kerkbestuur niet bloot te stellen aan een schadeclaim, spreek ik op persoonlijke titel’’, zei Stam.

Miljoenenclaim

Latere insprekers vullen Stams verhaal aan. Westwouder André Karsten: ,,Het eerste contract over plaatsing van de molen verliep in november vorig jaar. Het kerkbestuur wil er vervolgens vanaf en laat dit laten weten aan windpark Westfrisia. Maar daarna stuurt de kerkrentmeester op eigen houtje aan op een tussenoplossing. Als het kerkbestuur in oktober besluit om toch te stoppen, dreigt windpark Westfrisia met een miljoenenclaim. Die druk wordt de vrijwillige bestuursleden te groot.’’ Tot de politici voegt Karsten eraan toe: ,,Dit is dus de werkwijze van de initiatiefnemers van het windpark. Voor wie kiest u?’’
    VVD’er Jerry Kramer vindt het een ’heftig verhaal’. Hij vraagt of er zwart-op-wit bewijzen zijn van de ongeoorloofde druk en zegt: ,,Het gaat ver als iemand hier het recht wordt ontnomen te spreken.’’ Vanuit de zijde van windpark Westfrisia stelt een woordvoerder: ,,Dit zijn grote woorden. Het gaat hier over een privaatrechtelijke overeenkomst met een van de grondeigenaren.’’ Oftewel: de kerk heeft het contract getekend en individuele bestuursleden van de kerk hebben zich daaraan te houden.
    Eigenlijk had de discussie alleen moeten gaan over de vraag of het windpark Westfrisia goede ruimtelijke ordening is. Dat verhaal is vakkundig dichtgetimmerd door Gedeputeerde Staten. En dat er een overgangsregeling is waardoor de molens van windpark Westfrisia dichterbij woningen mogen staan, daarmee heeft Provinciale Staten in 2012 zelf ingestemd, zegt gedeputeerde Jack van der Hoek.
    SP, PVV, de Ouderenpartij Noord-Holland en 50-plus gaan tegen stemmen: maar zij hebben geen meerderheid. CDA en VVD houden hun kruit droog, dus spannend blijft het. Maar in de bus terug heerst geen juichstemming. De inschatting is dat het CDA uiteindelijk toch voor zal stemmen en dat de molens er dus toch komen. ,,Ze vinden de procedure allemaal hartstikke krom zeggen ze. Maar ze kunnen niet anders dan instemmen. Die kant gaat het op’’, is de sombere conclusie van Zwaagdijker Steven Zeekant.
    Noordhollands Dagblad