Internetellende op bedrijventerrein Kruiswijk in Anna Paulowna is straks voorbij

• vrijdag 13 januari 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - De ellende met internet op bedrijventerrein Kruiswijk in Anna Paulowna is voor de bouwvak van 2017 achter de rug.

Door Martijn Gijsbertsen - 13-1-2017,

ude telefoonkabels worden binnenkort vervangen door een nieuwe internetkabel.
    Dit door toedoen van verschillende Polderse ondernemers, die de handen ineen hebben geslagen, Ondernemersvereniging Anna Paulowna plus de gemeente Hollands Kroon.

Nieuwe kabel

De nieuwe kabel (geen glasvezel of breedband) wordt aangelegd door Ziggo.
    Dit telecombedrijf heeft als eis gesteld dat minimaal 24 bedrijven ieder 750 euro betalen voor een aansluiting en individueel jaarcontract afsluiten.
    Daarmee lijken lange wachttijden bij bijvoorbeeld het ontvangen en versturen van e-mails, het maken van reservebestanden en binnenhalen of zenden van fotomateriaal binnenkort voorgoed voorbij.

Opluchting

,,Dit is een opluchting’’, stelt Edwin van Dijk, directeur/eigenaar van constructiebedrijf VDR-Ruijgrok.
    Hij is een van de ondernemers geweest die het voortouw heeft genomen voor de krachtenbundeling op Kruiswijk.
    ,,De kabel die we nu hebben is echt waardeloos, volledig achterhaald. Het blijkt voor veel bedrijven niet mogelijk via internet hun werk te kunnen doen, terwijl dat een belangrijke schakel is in het huidige bedrijfsleven.’’

Verhuizen

,,Sommige collega’s regelen hun zaken thuis. Of dreigden te verhuizen, omdat ze problemen hebben met orders. Dan krijg je leegloop. Nu dat gaat veranderen, zien wij de toekomst een stuk zonniger in.’’
    Aansluiting bij Coƶperatie Breedband Hollands Kroon, die wedijvert voor sneller internet in buitengebieden en plekken met slechte verbinding, was voor ondernemers op bedrijventerrein Kruiswijk in Anna Paulowna geen optie.

Wachten

,,Dan hadden ze nog langer moeten wachten, minimaal tot 2018’’, stelt voorzitter Monique Broers van de Ondernemersvereniging Anna Paulowna (Ovap).
    Zij is, net als onder anderen Peter Zijlstra (Trabiss International), Sven Schuur (installatiebedrijf Olof Schuur), Piet Rood (installatiebedrijf Rood) en Edwin van Dijk (VDR-Ruijgrok) bij veel gesprekken tussen betrokkenen aanwezig geweest.
    En heeft met Zijlstra eerst klachten en later handtekeningen voor deelname aan het kabelproject met Ziggo verzameld.

Lobby

,,De lobby is geslaagd. We hebben de koppen vaak bij elkaar gestoken en moeten ronselen. Met als eindresultaat dat Ziggo straks eindelijk kan gaan spitten, we hebben voldoende bedrijven die meedoen.’’
    Daarmee is ook Kruiswijk-ondernemer Zijlstra, die de kwestie bij de Ovap en gemeente aankaartte, buiten Kruiswijk enkele ’alarmbellen liet afgaan’ en op spoedige actie aandrong, zeer blij.
    ,,Snel internet is onwijs belangrijk voor elke zelfstandige of middenstander’’, stelt hij.

Balkje

,,Nu doe ik noodgedwongen eerst vaak een bak koffie wanneer er voor de zoveelste keer zo’n fijn balkje met wachttijd in beeld verschijnt. Als het al geen time-out is of melding dat de actie wordt afgebroken. Dat is straks hopelijk over.’’
    De aanleg van nieuw internetkabel geldt voor bedrijven (en voor bedrijfswoningen) aan de weg Kruiswijk. In een later stadium komt De Lange Ring wellicht aan bod.

Nieuwbouwgedeelte

Ontwikkelaar Heijmans, dat grond op het nieuwbouwgedeelte van het bedrijventerrein bezit, praat apart met Ziggo over aansluiting van Kruiswijk III.

Noordhollands Dagblad