’Financiën Hollands Kroon wiebelig’

• dinsdag 25 oktober 2016
  • WOGNUM - ,,Een nieuwe - al dan niet beweegbare - brug bij Anna Paulowna, het accommodatiebeleid, het open houden van de zwembaden en een claim van twee partijen over een stuk grond van camping Land uit Zee. En maar een plusje op de begroting van zevenduizend euro. Hoe gaat Hollands Kroon dat allemaal betalen?’’

Door Mike Deutekom - 25-10-2016,
    J
    ohan Paul de Groot, fractievoorzitter van oppositiepartij ChristenUnie, noemde de financiële situatie van de gemeente gisteravond bij de begrotingsvergadering ronduit ’wiebelig’. ,,Als ik zie dat in de begroting de opbrengst van de verkoop van snippergroen is opgenomen en het nog efficiënter werken van de organisatie, dan heb ik mijn twijfels of dat wordt gehaald. Zeven mille is op een begroting van honderd miljoen helemaal niets.’’
    Volgens wethouder Theo Meskers (financiën) is de situatie van de gemeente niet ’kantje-boord’ zoals werd geschetst. Het kleine overschot is volgens de wethouder geen probleem, aangezien het met de reserves van Hollands Kroon wel goed zit. ,,We hebben de zaak financieel goed op de rit. Onze weerstandspositie is in orde, we hebben stevige bestemmingsreserves en de algemene reserve is op peil. Het is een sluitende begroting en zoals elk jaar maken we aan het eind van de rit de balans op.’’
    De wethouder kreeg steun van een andere oppositiepartij, de PvdA. ,,Dit is de beste raming die we op dit moment hebben. Daar is niets wiebeligs aan. Wat dat aan gaat ondersteunen wij de visie van het college van burgemeester en wethouders’’, liet fractievoorzitter Fijko van der Laan weten.
    Dat deed de ChristenUnie bij het stemmen overigens ook. Alleen GroenLinks en Progressief Hollands Kroon stemden tegen. Het college kreeg - naast de coalitiepartijen CDA, VVD, Senioren Hollands Kroon en Lada - daarnaast nog steun van D66.

Noordhollands Dagblad