Adviesraad: excuses en vergoeding

• vrijdag 17 juni 2016
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna -  'Beleid huishoudelijke hulp onnodig en onrechtmatig' -  'Gebaar maken'

Mike Deutekom

De Wmo-adviesraad vindt dat de gemeente Hollands Kroon 'een serieus excuus voor het aangedane leed' moet maken aan de zorgcliënten in de gemeente. Ook zouden zij volgens de adviesraad een schadevergoeding moeten krijgen voor het - achteraf onrechtmatig - stopzetten van hun huishoudelijke hulp.

Volgens de adviesraad hebben de 750 zorgcliënten van de gemeente door het in 2015 ingezette beleid schade geleden. Voorzitter Aad Alkemade van de gemeentelijke adviesraad voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zei dat gisteravond tijdens de raadsvergadering. „De raad heeft op 26 maart 2015 een besluit genomen waarvan de rechter stelt dat het in strijd is met de wet. Bovendien geeft de wet, zoals men in het memo van burgemeester en wethouders kan lezen, geen enkel aanknopingspunt voor dit raadsbesluit. De gedachte komt dan al snel op, dat het besluit onrechtmatig en toerekenbaar was. Volorts is bij velen de gedachte opgekomen dat het raadsbesluit ook nog onnodig en voorbarig was. Het zeer grote overschot in het sociaal domein in 2015 is een aanwijzing dat de raad overreageerd heeft."

Alkmade stelt namens de adviesraad dat bij een onrechtmatig besluit een vergoeding van de schade hoort. Het toen ingezette Wmo-beleid heeft volgens Alkemade „bij kwetsbare burgers en hun familie veel onrust, onzekerheid, boosheid of gelatenheid veroorzaakt. Een deel van hen is gestopt met gebruik maken van de zorg door de gemeente of heeft al of niet zelf iets geregeld; mantelzorgers zijn extra belast, weer anderen zitten zonder hulp zonder te weten hoe het verder moet. En die onzekerheid duurt al anderhalf jaar."

De adviesraad breekt ook een lans voor de 'honderden huishoudelijke hulpen en hun gezinnen'. Alkemade: „Ook zij hebben met veel onzekerheid te maken gehad. Een deel heeft minder uren en dus minder salaris gehad; een deel met tijdelijke contracten is zelfs ontslagen. Ook voor deze groep laag betaalden in Hollands Kroon hoort de raad een verantwoordelijkheid te voelen."

Of de gemeenteraad die verantwoordelijkheid ook voelt en dat wil vertalen in een schadevergoeding blijkt op donderdag 30 juni. Dan is er een extra raadsvergadering over de huishoudelijke hulp.

NHD

Sam Kooy zei

Raad eens ! 't Is nu eenmaal het gemeentebestuur van Hollandskroon ! Excuses behoren al helemaal niet in hun portefeullie laat staan dat er sprake zal zijn van welke schadevergoeding dan ook !

h.oldboom zei

Het lijkt mij het beste dat de hele gemeenteraad inclusief B&W aftreedt - nieuwe verkiezingen maar op wie moeten we stemmen? Er is gewoon geen keus met al deze druiloren. Of verkiezingen zonder dat iemand op komt dagen in de kieshokjes? Lijkt mij het beste gebaar richting de vermolmde en anti-burger regering en partijen. Wij hebben niets aan ze en zijn alleen maar goed om door hen uitgezogen te worden.

Toch opvallend dat er vrijwel niets over zorgzaken door de raadsleden wordt opgemerkt, alles goed dus.......of toch niet??? of gewoon het de controlerende taak laten uitvoeren door anderen...dat scheelt weer inspanning.