Hollands Kroon wil af van erfpachtgronden

• dinsdag 3 mei 2016
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA - Hollands Kroon wil erfpachtgronden verkopen aan erfpachters.

3-5-2016,

Momenteel heeft de gemeente met meer dan veertig partijen - zoals bedrijven, verenigingen en particulieren - een erfpachtovereenkomst of een opstalrecht. Het college vindt dat in veel gevallen kan worden overgegaan tot verkoop van de verpachte grond of een eenvoudigere overeenkomst. De gemeenteraad wordt gevraagd om met dit voorstel in te stemmen.

Een erfpachtovereenkomst geeft gemeenten de mogelijkheid om de controle op het gebruik van de grond of het gebouw uit te oefenen. Maar dit kan ook bestemmingsplannen, verordeningen en andere gemeentelijke regels. Daarnaast is erfpacht vaak een ingewikkelde juridische constructie. Het college wil dit graag vereenvoudigen door de gronden te verkopen aan de erfpachter of het vervangen van de overeenkomst door een opstalrecht.

Erfpacht wordt gebruikt om een overeenkomst te sluiten voor het gebruik van grond en de mogelijkheid om op die grond te bouwen. Na het verlopen daarvan moet de grond weer teruggegeven worden in de oorspronkelijke staat.

NHD