Noorderkwartier wil duidelijkheid

• zaterdag 26 maart 2016
  • Categorie: , , ,
  •  Schagen - Hij kan leven met elke beslissing van de politiek, meldt directeur Jan van Hooff van Noorderkwartier meerdere keren. Ook als die niet gunstig is voor 'zijn' bedrijf. „Als er maar duidelijkheid komt. We zitten te lang in onzekerheid."
    Marten Visser

Van Hooff zit met Noorderkwartier in woelige wateren. Sinds de Participatie-wet in 2015 van kracht werd is niet duidelijk welke kant het op moet. De toekomst van zijn organisatie ligt deels in handen van de drie gemeenten Schagen, Hollands Kroon en Den Helder, zo stelt de directeur. Maar of het de goede kant op gaat? Hij betwijfelt het.

______________________________________________

Welke kant moet hij op met Noorderkwartier? Directeur
    Jan van Hooff weet het niet. Hij wil graag duidelijkheid.
    ______________________________________________

Het plan was duidelijk: de sociale dienst van Den Helder 'en de gezamenlijke sociale dienst van Schagen en Hollands Kroon zouden samen gaan. Deze organisatie zou verantwoordelijk zijn voor verstrekking van de uitkeringen. Aan Noorderkwartier de taak om te zorgen voor 'uitstroom' uit de kaartenbakken van deze sociale diensten. Mensen aan werk of een werkervaringsplek helpen. „Wij hebben de expertise  om mensen uit te plaatsen. Mijn staf is heel goed in het vinden van vacatures", aldus Van Hooff. Uiteraard zou dit voor Noorderkwartier zelf ook werkgelegenheid (en inkomsten) opleveren. De wethouders van de betrokken gemeenten gaven opdracht dit scenario uit te werken. Maar volgens Van Hooff lijkt de trein uit de rails te lopen. „Den Helder staat niet achter het voorstel. Er is geen fusie gekomen van de sociale diensten." Beide sociale diensten hebben zelf een afdeling die probeert mensen met een uitkering weer aan werk te helpen. Van Hooff: „Wij doen dat ook. Dus heb je drie 'uitstroomunits, die jagen op dezelfde vacatures. Verre van efficiënt, we kapen baantjes bij elkaar weg."

Ramp

Van Hooff stelt dat het 'een chaos' lijkt te worden. En wil van de politiek snel een uitspraak: wat wordt de taak van Noorderkwartier? „Als we niks doen stevenen we af op een financiële ramp. We zitten in een impasse. Ons automatiseringssysteem is aan vervanging toe. Daar investeer ik door alle onzekerheid niet in. Geldt ook voor het aannemen van personeel. Ik moet strategische keuzes maken voor de toekomst. Als wij niet de uitstroom voor de sociale diensten gaan doen moeten we het bedrijf omvormen naar een meer commerciële organisatie. We hebben snel duidelijkheid nodig."

NHD