COLUMN : Fusie Den Helder, Schagen en Hollands Kroon ? NEE

• zaterdag 9 januari 2016
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon -  Een van de afspraken om tot de fusiegemeente Hollands Kroon te komen was dat het voorlopig voor meerdere jaren de laatste fusie zou zijn waarbij Niedorp, Anna Paulowna, Wieringen en Wieringerwerf zou zijn betrokken.

Het is dan ook niet alleen moeilijk te begrijpen maar ook moeilijk te verteren om de burgemeester van Holland Kroon en zijn collega uit Den Helder Jaap Nawijn en Koen Schuiling te horen suggereren dat er een fusiegemeente zou moeten komen met Hollands Kroon, Den Helder en Schagen.

De inwoners uit de vier vroegere gemeenten likken nog steeds de wonden van de vorige fusie,maar Nawijn en Schuiling beginnen al over een nieuwe fusie Het is in mijn ogen niet alleen onverantwoord van Jaap Nawijn om nu te beginnen over een eventuele fusie met Schagen en Den Helder, het is zelfs een klap in het gezicht van de inwoners

Laten we wel zijn de gemeente Hollands Kroon is een groot aantal inwoners al door de strot geduwd, en de verschillende partners die nu gedwongen zijn om samen Hollands Kroon te vormen wilden ieder om hun redenen de andere gemeente niet erbij hebben.

Natuurlijk wil Den Helder wel graag, de bestuurlijke chaos in de gemeente De Helder is inmiddels bekend en ook Hollands Kroon staat niet zo heel erg aangeschreven om haar bestuurlijke capaciteit.

Schagen daartegen heeft haar zaakjes momenteel goed onder controle en die voelt er dan ook aanzienlijk minder voor om me twee zwakke broeders een nieuwe gemeente te vormen Die ziet de bui al hangen.

Is een fusie echt nodig zoals Nawijn en Schuiling dat willen? In mijn ogen niet, het is zelfs niet eens gewenst In vroeger tijden zijn alle samenwerkingsprojecten op de klippen gelopen juist door het verschil van cultuur in de verschillende gemeenten. Die verschillen neem je mee in een fusie. En als je al niet samen kunt werken in samenwerkingsverbanden dan is het logisch dat dat binnen de noemer van een gemeente levensgrote problemen gaat veroorzaken.

Een fusie is verder in mijn ogen de genadeklap voor de plattelands gemeenten, een trend die nu al binnen Hollands Koon zichtbaar is. Bijna alle activiteiten zijn gericht op de grotere kernen en de kleinere kernen worden stelselmatig uitgehold.  De gemeente Hollands Kroon bestaat alleen op papier, vraag maar eens aan de gemiddelde inwoner waar hij woont en je krijgt in 8 van de 10 gevallen te horen Wieringermeer, Niedorp, Wieringen of Anna Paulowna maar zelden of nooit Hollands Kroon En ook dat zal alleen maar erger worden als we naar een nog grotere gemeente toewerken.

Een ander opmerkelijk punt is dat Jaap Nawijn vindt dat de gemeenteraad in Hollands Kroon te groot zou zijn. Volgens zijn zeggen zou de gemeente aan zeventien raadsleden ook voldoende hebben.   Natuurlijk uit het oogpunt van Nawijn heeft hij gelijk, zeventien personen zijn makkelijke in het gareel te houden dan negenentwintig en gelet op het feit dat deze raad zijn grootste gedeelte van de beslissingsbevoegdheid via mandaat aan het college heeft afgestaan heeft zij zichzelf al grotendeels buiten spel gezet.

Maar het is in mijn ogen wederom een staaltje inperken van de lokale macht en het zou goed zijn als de raad van Hollands Kroon zich eens zou laten horen.

Nee, ik ben geen helderziende maar met mijn boeren verstand kan ik zonder enige aarzeling zeggen dat nog een fusie leidt tot nog grotere problemen. En wie zit daar, behalve Jaap Nawijn en Koen Schuiling op te wachten? De normale bevolking in ieder geval niet Met zijn opmerkingen over een nieuwe fusie en het uitkleden van de raad binnen Hollands Kroon kwalificeert Jaap Nawijn zich in mijn ogen als een onbehoorlijk bestuurder die geen oog heeft voor de inwoners van Hollands Kroon

Maar ja, echt nieuw is dat niet volgens mij. Misschien kan Nawijn ook nog proberen om de lokale partijen geen toegang meer te geven tot de raad van Hollands Kroon.
    Waarom komt bij mij het beeld van de vroegere keizer van Rome Nero op?

Hollands Kroon PLAZA

Vandaag in het NHD stond een goed artikel van een hoogleraar die alle geschetste voordelen van tafel veegde. Het enigste resultaat van een fusie is dat de gemeente nog verder van de burger af komt te staan. Je hebt totaal geen inspraak meer over hoe je je eigen woonomgeving zo aangenaam mogelijk wilt maken om te werken en wonen, het belang van de burger sneeuwt totaal onder. De huidige inspraak is nu al verslechterd en zal nog minder worden. Dhr Jaap Nawijn wil zich kennelijk nog alleen in de gemeenteraad bezig houden met hamerstukken.
    In het presidium worden beslissingen al voorgekookt en ze zijn het allemaal met elkaar eens, vervolgens wordt in de gemeenteraad nog de schijn opgehouden van democratie en houd men zich meer bezig met het samenstellen van de agenda. Waar is in godsnaam onze inspraak.
    Fusie zal alleen verder leiden tot import van grootstedelijke problemen en met de komst van een AZC wat al geheel voorgekookt lijkt te zijn wordt het leefklimaat er niet beter op. Ik voel mij dan ook niet meer vertegenwoordigd door de huidige partijen maar krijg straks wel weer een acceptgiro binnen voor de jaarlijkse sponsorbijdrage voor oa. verbouwing van een oud gemeentehuis en aanpassing van een nieuw gebouwd gemeentehuis om om te vormen tot school.
    Ondertussen verloedert mijn leefomgeving omdat bezuinigd wordt op groenbeheer, moet ik verder rijden om naar een zwembad te gaan. Straks als ik toe ben aan een oude dag is de koek op.
    Mijn geduld is op , minachting voor de burger moet maar eens stoppen en het zou onmogelijk moeten zijn dat partijen die bij de vorige verkiezingen duidelijk afgestraft zijn voor hun gevoerde wanbeleid klieken en ons de wet voorschrijven. Ik ben boos.