Tonnen uit Waddenfonds voor herstel 'tuunwallen'

• dinsdag 22 december 2015
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Hippolytushoef - Agrarische natuurverenigingen De Rotgans en De Lieuw krijgen ruim 782.000 euro uit het Waddenfonds voor het herstel van eeuwenoude tuunwallen op Wieringen en Texel.
    Martijn Gijs(bertsen

Tuunwallen zijn perceelscheidingen van gestapelde graszoden opgevuld met zand, die vanaf 1650 zijn ontstaan.

Vanwege de zandige en droge bodem was het graven van sloten op Wieringen en Texel toentertijd geen goede optie. Door gebrek aan hout werden ook geen rasters gezet.

De aarden wallen die nog steeds voorkomen rondom weilanden worden gezien als cultuurhistorisch zeer waardevol. De Lieuw heeft de afgelopen vijftien jaar ongeveer dertig procent van de bestaande Texelse tuunwallen hersteld.

Met De Rotgans is bovendien gezocht naar Wieringer locaties waar nieuwe wallen kunnen worden geplaatst en waar bestaande wallen moeten worden 'gerepareerd'.

De natuurverenigingen willen vijftien kilometer tuunwallen herstellen of zo nodig vervangen. Van dertig kilometer aarden wallen moet de ecologische kwaliteit worden verbeterd. Hiervoor is in totaal bijna een miljoen euro nodig.

Pelgrimsroute

Ook het initiatief voor herbouw van de 'Heidense kapel' op de begraafplaats in Stroe op Wieringen krijgen geld uit het Waddenfonds: ruim 43.000 euro.

De terugkeer van de kapel, die er tot 1878 stond, moet een pleisterplaats worden voor wandelaars en leiden tot de ontwikkeling van een pelgrimsroute en andere toeristisch-recreatieve activiteiten.

NHD

h.oldeboom zei

Wat heeft dit met de Waddenzee te maken; is er soms geld teveel?