WIE WIND ZAAIT………..

• vrijdag 6 november 2015
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Een reactie op het bericht over de brief van Amsterdam, Haarlem, Waterland en Diemen, negentien energiecoöperaties en drie milieuorganisaties (o.a. Greenpeace, Urgenda), die forse kritiek op het windmolenbeleid van de provincie Noord-Holland hebben. __________________________________________________________________________

WIE WIND ZAAIT………..

Het is verontrustend hoe enkele partijen blind zijn voor de gevolgen van windmolens op land.

Er wordt een vergunningsaanvraag voorbereid om 6 molens van 186 meter hoog in de mooie Waardpolder te planten. Deze zullen, indien de vergunning zou worden verleend ca 500 vierkante kilometer het open landschap van West-Friesland visueel aantasten.

Veel mensen die in de buurt wonen zullen in hun woon- en leefomgeving worden geconfronteerd met ernstige overlast. Meer dan 70 omwonenden hebben hum bezorgdheid al kenbaar gemaakt. Slaapstoornissen , ergernis, slagschaduw en lawaai zullen het leven van omwonenden aantasten. Maatwerk is gewenst !

Het is juist een blijk van goed rentmeesterschap ten behoeve van de burgers dat er regels door de Provinciale Staten worden vastgesteld. Een foute beslissing over de plaatsing van (deze) megamolens leidt tot minimaal 20 jaar ernstige aantasting van het landschap en het woon- en leefklimaat van vele burgers.

Het zou te prijzen zijn als een aantal “one issue” -organisaties en enkele gemeentes de oogkleppen laten vallen en de ruimte nemen om de leefbaarheid voor de medemens en de kwaliteit van de schaarse ruimte te beschermen. Tevens zouden zij zich ook eens kunnen verdiepen in andere nieuwe innovatieve energiebronnen.

Groep Maatwerk Windplan Waardpolder

R.Venema