Schager wethouder André Groot (VVD) stapt op

• dinsdag 10 november 2015

• Foto: Femke Koenen Fotografie
    SCHAGEN - Wethouder van financiën André Groot (VVD) van de gemeente Schagen stapt per direct op. Er is te weinig wederzijds vertrouwen tussen wethouder en de fractie van zijn eigen partij om als bestuurder te kunnen functioneren, stelt Groot. Wethouder en fractie zijn het niet eens over het voorgenomen accommodatiebeleid in de gemeente.

Door Harry de Jong, NHD

Inzet van burgemeester en wethouders is alle (sport)voorzieningen in de gemeente in stand te houden. Om dit mogelijk te maken is een extra OZB-verhoging van 9 procent nodig. Groot stemde daar binnen het college mee in, maar de VVD-fractie wil er absoluut niet aan.
    Voor hemzelf was OZB-verhoging het als VVD'er ook zo'n beetje de laatste oplossing waar hij aan dacht, schrijft Groot in de brief aan de gemeenteraad waarin hij zijn opstappen bekendmaakt. 'Toch heb ik er volmondig ja tegen gezegd. (...) omdat ik het van groot belang vind dat we het mogelijk maken om de voorzieningen in al onze kernen te behouden'.
    Hoewel wethouder en fractie de intentie hadden samen tot een acceptabele oplossing te komen, bleven er grote verschillen bestaan over dit onderwerp. 'Het gevaar dreigde dat persoonlijke meningsverschillen hierover een oplossing juist in de weg zouden komen te staan'.
    Groot treedt bewust nu al terug en wacht niet tot 15 december, als een definitief raadsbesluit moet worden genomen over het accommodatiebeleid. 'Ik wil liever dat de VVD-fractie de ruimte krijgt om te werken aan een oplossing voor dit vraagstuk', schrijft hij.

"Inzet van burgemeester en wethouders is alle (sport)voorzieningen in de gemeente in stand te houden".
    De vraag is of het inderdaad de kosten van de voorzieningen zijn of dat de gewenste OZB belastingverhoging te maken heeft met de asielzoekers opvang?
    Het zou verstandig zijn van de Gemeente zijn te vermelden waar die opvangkosten van betaald gaan worden.