Zeventien banen weg bij herstructurering NIOZ

• maandag 19 oktober 2015
  • Categorie:
  • TEXEL - Een nieuwe opzet moet het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee 'wapenen voor de toekomst'. Er komen vier wetenschappelijke afdelingen, waarvan drie op Texel en één in Yerseke. Daarbij verdwijnen 17 fte's.

Door Nico Volkerts - 19-10-2015,

Met de nieuwe opzet is het voortbestaan van de nevenvestiging in Yerseke voor de komende zes jaar veiliggesteld. Ook wordt onderzocht of op termijn een Zeeuws Delta-expertisecentrum gevormd kan worden.
    Het NIOZ heeft samen met de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en het NWO-instituut NIOZ Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee komen samen tot een herstructureringsplan  van het instituut dat de naam NIOZ 2.0 meekreeg,
    Ruggengraat van de nieuwe organisatie is volgens directie en bestuur van het NIOZ de opzet met vier wetenschappelijke afdelingen. Hiervan zijn er drie gebiedstype gericht: Kustsystemen, Estuaria & Deltasystemen en Oceaanwetenschappen. De vierde afdeling is Mariene Microbiologie & Biogeochemie. Deze afdeling omspant processen die van groot belang zijn in alle typen zeegebieden; van estuaria tot in de diepzee en van de tropen tot aan de polen. Drie afdelingen komen in de hoofdvestiging op Texel; de afdeling Estuaria & Deltasystemen heeft Yerseke als thuisbasis.
    Alle activiteiten die samenhangen met het ondersteunen van de wetenschap op zee komen samen in de Nationale Mariene Onderzoeksfaciliteit. Het betreft de activiteiten op en rond de onderzoeksschepen en de technische afdeling.
    De vestiging in Zeeland kan open blijven doordat NWO de jaarlijkse basissubsidie aan het NIOZ verhoogt. Op termijn streven NWO en het NIOZ ernaar om de vorming van een Delta expertisecentrum in Zeeland tot stand te brengen waar meerdere regionale partijen aan deelnemen.
    Het herstructureringsplan voorziet ook in een vermindering van de vaste formatie van het instituut met 17 fte tot 171 fte. Het voorgenomen besluit tot herstructurering en reorganisatie is op 9 oktober aan de Ondernemingsraad (OR) van het NIOZ voor advies voorgelegd. De OR brengt naar verwachting medio november advies uit. Met de vakbonden wordt op korte termijn overleg gestart omtrent de invulling van het Sociaal Plan.
    NIOZ-directeur Brinkhuis: ,Met deze totaal nieuwe opzet van het NIOZ kunnen we ons als voor Nederland uniek onderzoeksinstituut voor fundamenteel en frontier-toegepast zeeonderzoek weer goed op koers krijgen om in de toekomst onze verschillende partners uit de nationale en internationale mariene wetenschappen en het maritieme bedrijfsleven optimaal te bedienen. Dat is ook goed voor Nederland als maritieme natie bij uitstek.’'

NHD