Veel huiseigenaren onder spanning.

• zaterdag 31 oktober 2015
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Veel van de 81 huizenbezitters in Noord-Holland die pal onder hoogspanningskabels wonen, voelen zich verplicht deel te nemen aan de vrijwillige uitkoopregeling van de staat. Woningeigenaars zijn bang dat ze anders hun onroerend goed, later, voor een lagere prijs of helemaal niet kwijt raken.
    Martijn Gijsbertsen

Zo blijkt uit signalen aan de Vereniging Gemeentelijk Platform Hoogspanning en deze krant. Het rijk heeft bijna vierhonderd woningeigenaars aangewezen die tussen 2017 en 2021 voor uitkoop in aanmerking komen. Hiervoor is 140 miljoen euro beschikbaar. De uitkoop gebeurt niet vanwege (vermeende) gezondheidsrisico's, maar omdat hoogspanningslijnen in woongebieden nu ondergronds worden aangelegd. Het gaat in Noord-Holland om 39 huizenbezitters in Zaanstad, zeventien in Oostzaan, elf in Heerhugowaard, negen in Hollands Kroon, drie in Amsterdam, een in Enkhuizen en een in Koggenland.

Veel van de eigenaars klagen dat sinds medio 2014 duidelijk is geworden wie zich kan laten uitkopen, zij amper iets van economische zaken hebben gehoord. Zo zouden informatiebijeenkomsten plaatsvinden, maar die zijn geannuleerd.

___________________________________________________________

Vrijwillige uitkoopregeling voelt als verplicht
    _______________________________________

Julianadorper Kamerlid Ybeltje Berckmoes-Duindam (VVD) heeft er bij minister Kamp op aangedrongen een eind te maken aan die onzekerheid.

Dat die onzekerheid is ontstaan, betreurt zijn departement.

NHD