Start opvang Petten 'duurt nog wel even'

• dinsdag 13 oktober 2015
  • Categorie: , ,
  •  Schagen - Petten - De vluchtelingenopvang in Huis ter Duin in Petten zal op zijn vroegst in februari starten.
    Liset Epskamp

Burgemeester Marjan van Kampen laat weten dat er 'nog veel' moet gebeuren voodat de vluchtelingen daadwerkelijk in Petten terecht kunnen. „De gemeenteraad moet er uiteraard nog mee instemmen", vertelt Van Kampen. „Bovendien willen wij vandaag, tijdens de informatieavond, van de inwoners horen hoe zij er tegenover staan en aan welke voorwaarden de opvang volgens hen moet voldoen. Ook wonen er tot en met januari nog seizoensarbeiders in het gebouw en moet het pand worden opgeknapt."

Verblijfsvergunning

De 150 mensen die in Petten terecht komen, zijn voornamelijk mensen met een verblijfsvergunning wachtend op een woning. „Mensen die dus al wat langer in ons land zijn en ook mogen werken. Het aantal kinderen is nog onduidelijk, maar daar hopen wij snel duidelijkheid over te krijgen. Zijn het kinderen die de taal al redelijk machtig zijn, dan kunnen zij naar de basisschool in het dorp. Spreken zij te slecht Nederlands, dan regelt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) de scholing." De gemeente Schagen gaat, naast de vluchtelingenopvang in Huis ter Duin in Petten, verder op zoek naar andere tijdelijke opvanglocaties voor asielzoekers. Volgens Van Kampen is de nood bij het COA hoog: .
    De bestaande asielzoekerscentra zitten overvol en die moeten wij samen, met zijn allen, ontlasten. Het realiseren van een opvanglocatie in Petten moet ons er niet van weerhouden om rond te blijven kijken en meer locaties bespreekbaar te maken."

_________________________________________

'Hollands Kroon maakt lijstje'

Mike Deutekom

De gemeente Hollands Kroon maakt een lijstje met locaties waar áventueel vluchtelingen kunnen worden opgevangen. Maar op dit moment is er nog geen 'concrete vraag' van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), zo laat een woordvoerster weten.

„Maar dat betekent niet dat die vraag niet nog kan komen." De gemeente heeft wel al vijfendertig asielzoekers met een verblijfsvergunning onderdak bezorgd. „Dat zijn voornamelijk mensen uit het asielzoekerscentrum in Den Helder, waardoor er daar weer ruimte komt."

_____________________________________________________________

NHD