Schagen wil eind aan wachtlijst

• woensdag 7 oktober 2015
  • Categorie: , ,
  • Schagen - Om de lange wachtlijsten te verkorten worden in Schagen tussen nu en eind 2016 een flink aantal sociale huurwoningen gebouwd. Als het aan wethouder Jelle Beemsterboer ligt komen er vóór januari 2017 honderd goedkope nieuwe huurhuizen bij, in stad en dorp.

Richard Zut

„Of we de aantallen en genoemd tijdpad halen", vult hij aan, „zal mede afhankelijk zijn van onze eerst aangewezen vaste partner Wóoncompagnie. Die is bereid om bouw en beheer voor haar rekening te nemen. Maar het is een gegeven dat een stuk land niet heel snel omgeturnd kan worden tot een woon- wijk, omdat we langs veel loketten moeten voor je kunt gaan bouwen. Je hebt minimaal twee periodes van zes weken waarin je plannen ter inzage moet leggen, terwijl ook na twee weken wel al duidelijk is of iets ergens passend is of niet. Ik heb daar echt een hekel aan, zeker als je nagaat dat de urgentie zo hoog is."

Woonadviescommissie

Beemsterboer reageert daarmee op een aan het college gerichte brief van de Woonadviescommissie (WAC) Schagen-Hollands Kroon. Daarin stelt voorzitter Eugeen Hoekstra het gebrek aan sociale huurwoniágen aan de kaak: „De gemiddelde wachttijden zijn volgens het jaarverslag 2014.van Wooncompagnie 2,9 jaar, en in Schagen vier jaar. We willen het college vragen om hier snel iets aan te doen."

Hoekstra stelt voor om andere partijen eventueel te laten participeren als Wooncompagnie niet in de sociale huursector kan of wil bouwen. Hij noemt daarbij Woningstichting Den Helder, waar algemeen directeur Robbert Waltman zegt wél enige interesse te hebben, maar niet in het vaarwater van Wooncompagnie te willen zitten. „Die is in Schagen de eerst aangewezene." Hoekstra wordt op zijn wenken bediend. Als het aan Beemsterboer ligt, zal het zelfs niet blijven bij het aantal van honderd woningen: „Ik vermoed dat er meer nodig zal zijn. Wij bieden bouwlocaties voor sociale woningbouw in elk geval aan tegen sociale prijzen." Volgens de WAC zijn enkele honderden nieuwe woningen nodig.

NHD