Redactie wijst schikking af

• dinsdag 13 oktober 2015
  • Categorie:
  • Alkmaar -  Zouden de partijen niet iets voelen voor bemiddeling door één of twee deskundige bemiddelaars om hun principiële meningsverschil op te lossen, vraagt de rechter in Alkmaar. „Ja", antwoordt de directie van deze krant. „Nee", antwoordt de redactieraad namens de journalisten van deze krant.
    Leonie Groen Igroen@hollandmediacombinatie.nl

„We bakkeleien al acht maanden over de nieuwe organisatiestructuur en komen er samen niet uit. Neemt u maar een beslissing, dan weten we waar we eindelijk aan toe zijn." Over twee weken komt er een gerechtelijke uitspraak over de vraag of een nieuwe organisatiestructuur bij Holland Media Combinatie in strijd is met het redactiestatuut van de krant die de onafhankelijkheid waarborgt. De directie vindt van niet, maar de redactie ziet de reorganisatie als een bedreiging van de redactionele onafhankelijkheid.

Machtsblok

Over de uitgangspunten zijn beide kemphanen het met elkaar eens, dat beamen de advocaten van de directie en redactieraad. Directie en redactie willen een goede krant maken met veel regionaal nieuws, die lang bestaat. Maar hoe bereik je dat? De directie wil in de regio investeren door bij alle dagbladtitels een eigen hoofdredacteur te benoemen. Eén van hen wordt de voorzitter van een college van vijf hoofdredacteuren.
    De redactieraad, het medezeggenschapsorgaan van de redactie, verzet zich daartegen. De redactie houdt vast aan het huidige model, waarbij één hoofdredacteur de leiding over de gehele redactie heeft. De voorzitter van de redactieraad, Peter Schat: „Vijf kapiteins op één schip werkt niet. Dan loop je averij op:' Volgens Schat kunnen vijf hoofdredacteuren makkelijk tegen elkaar uitgespeeld worden bij het verdelen van personeel en redactiebudget.

Inhoud

De directie spreekt met klem tegen dat de redactionele onafhankelijkheid op het spel staat. „Wij hebben helemaal geen kwade bedoelingen", werpt directeur Gert-Jan Oelderik tegen. „De hoofdredactie gaat over de inhoud van de krant." De raadsman van de directie, Arnold Keizer, legt de vinger op de gevolgde procedure. Volgens hem had de redactie eerder naar de rechter moeten
    stappen als zij het niet met het directiebesluit eens was geweest. „De redactieraad is te laat."

Rechter Antoon Schotman gaat daar niet onmiddellijk in mee. Hij stelt de vraag of de nieuwe organisatiestructuur wel of niet strijdig is met het redactiestatuut, dat de journalistieke onafhankelijkheid waarborgt. Volgens de advocaat van de directie is het benoemen van vijf hoofdredacteuren geheel conform het redactiestatuut.

Scheidsrechter

Rechter Schotman doet uiteindelijk een compromisvoorstel. Zou er niet een onafhankelijke deskundige naar de kwestie moeten kijken? Eentje met kennis van de krantenmarkt? Kunnen de partijen akkoord gaan met het instellen van een onafhankelijke scheidsrechter? Zijn uitspraak zou bindend moeten zijn. De directie twijfelt. „Wij hebben dat al in een eerder stadium voorgesteld maar toen wilde de redactie niet." De redactie wijst het voorstel af. „Wij zijn beter af als u vonnist", aldus journalist Peter Schat namens de redactie.

Woordvoerder Ingo Heijnen van de directie zegt na afloop van de zitting dat de kwestie nu nog veel langer kan gaan duren. „Beide partijen kunnen na de uitspraak van de rechter een bodemprocedure beginnen. De kwestie wordt voer voor juristen en zal de noodzakelijke vernieuwing nog lang in de weg kunnen zitten." Of de directie verder gaat procederen als de rechter in het voordeel van de redactie besluit, kan Heijnen niet zeggen.
    Uitspraak over twee weken.
    ______________________________________________________________

NVJ: 'Pas op'

Secretaris Annabel de Winter van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NV zegt dat de redactie goed moet passen op haar onafhankelijkheid. „Directies denken al gauw 'als wij maar veel commercie naar redacties brengen, zal het wel beter gaan'. Ik lees zelf een van jullie titels. Die krant kan beter. Maar wel door regionaal nieuws te brengen. Niet door de commercie meer invloed te geven."
    _______________________________________________________________

NHD

Zijn die journalisten zelf dan wel zo neutraal of onafhankelijk in hun berichtgeving? Ik heb sterk de indruk dat de meesten van het journaille links zijn en druk doende zijn HUN mening of die van HUN achterban aan het land en zijn bevolking op te dringen. En die zijn bang hun onafhankelijkheid te verliezen; ze bedoelen veeleer dat zij bang zijn hun linkse superieuriteit in de berichtgeving te gaan verliezen

De spijker op de kop! Anoniem 1.

Krant, journaal, ik bekijk ze allebei nooit meer.

Behalve de journalisten van Elsevier en het Reformatorisch dagblad is er geen journalist meer onafhankelijk. Dat geldt ook voor heel veel journalisten van het N-HDagblad die "consequent" als ze zijn, vaak noteren wat de gemeentes ze voorschrijven omdat als ze het niet doen, de gemeentes kritische journalisten in het vervolg weigeren. Dat geldt voor de berichtgeving over gemeentes, provincies en op de eerste plaats de berichtgeving van en over de regering.
    Op TV zijn NOS en RTL geen onafhankelijke nieuwszenders meer, het zijn propaganda zenders geworden en kranten als NRC, Volkskrant, Trouw, Parool, Telegraaf, enz. zijn kranten die schrijven wat links van ze verwacht, in mindere mate de Telegraaf, maar het zit er dicht tegen aan. Wie de moeite neemt om op internet de berichtgeving te controleren zal schrikken van de berichtgeving. Vooral berichtgeving over islam en moslims is bijna altijd positief, over Israëliërs is het altijd negatief. Het N-H Dagblad doet er keihard aan mee en is net zo ongeloofwaardig.