Ontslagen thuishulp in Hollands Kroon

• dinsdag 1 september 2015

• Hollands Kroon - Anna Paulowna - In de gemeente Hollands Kroon raken negentig mensen die werken als hulp in de huishouding, hun baan kwijt. Ze worden per 31 december ontslagen door hun werkgever, TSN Thuiszorg.
    Marten Visser

Volgens directeur Zion Jongstra van TSN heeft het bedrijf geen 'keuze omdat Hollands Kroon volgend jaar de hulp niet meer financiert. „En dan valt het werk voor ons weg." Van de negentig mensen die worden ontslagen, hebben er 81 een contract voor onbepaalde tijd, negen een kortlopend dienstverband. Afhankelijk van hoe lang ze in dienstzijn, kunnen de mensen tijdelijk een aanvulling krijgen op hun ww-uitkering. Voor de getroffen thuishulpmedewerkers worden deze week twee informatiebijeenkomsten gehouden.

TSN heeft dit jaar al vierduizend mensen moeten ontslaan door bezuinigingen. Ook in Schagen en Den Helder verdwenen al tientallen banen. Volgens Joustra krijgen gemeenten extra geld om bezuinigingen van het rijk te verzachten. „Maar Hollands Kroon biedt ons een zo laag uurtarief, dat wij onze mensen onder de kostprijs moeten laten werken. Dat gaat dus niet."

NHD

Misschien dat de gemeente Hollands Kroon de uurlonen van de thuis "werkende" ambtenaren ook eens flink naar beneden moet aanpassen, of zijn ambtenaren een beschermde soort?