Brussel is niet blij met Geenpeil

• dinsdag 29 september 2015
  • Categorie:
  • Brussel - Als het raadgevend referendum over toenadering tussen de EU en Oekraïne doorgaat, kan het associatieverdrag niet op 1 januari ingaan.

ANP/

Dat wordt gezien als een opmaat naar EU-lidmaatschap. Tegelijk zou het referendum dan in het voorjaar van 2016 plaatsvinden, midden tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de EU. Met een nee-stem maakt Nederland dan een slechte beurt.

Gisteren bracht campagneleider Jan Roos van het comité Geenpeil 450.000 handtekeningen naar Heerlen, waar ze op echtheid worden gecontroleerd. De uitslag wordt 14 oktobe'r bekend. GeenPeil is tegen de uitbreidingsdrift van de EU, die volgens het comité ten koste gaat van de Nederlandse democratie. De Europese Commissie reageerde niet 'amused' op het initiatief. Het referendum belet dat het associatieverdrag per 1 januari ingaat. Wel worden onderdelen van het verdrag voorlopig al toegepast, aldus de commissie. Het associatieverdrag is bedoeld om economische en politieke banden aan te halen.

NHD