VEH: geen windturbines zonder draagvlak

• dinsdag 21 juli 2015
  • Categorie: , , ,
  • Minister Kamp moet de bouw van windturbines niet doordrukken als er geen draagvlak is onder omwonenden, vindt Vereniging Eigen Huis.

De minister liet vorige week weten zo snel mogelijk door te willen pakken met de bouw van windmolenparken bij het Groningse Meeden en in het Drentse Mondengebied. Het gaat om enkele tientallen grote turbines.

Verzet omwonenden

Omwonenden verzetten zich. Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat zij niet zonder meer tegen de komst van de molens zijn, maar dat de weerstand groot is als ze dichtbij woningen komen te staan. Ze vrezen dat hun woongenot wordt aangetast en dat hun woningen in waarde dalen. 'Het is een schande dat er zó met onze belangen wordt omgegaan', stelt een van hen. 'Aan de kust klaagt men dat twintig kilometer te dichtbij is, bij ons willen ze de windmolens op 500 meter van het dorp bouwen.'
    Vereniging Eigen Huis roept de Gedeputeerde Staten van Groningen en Drenthe in een brief op de tijd te nemen voor het zoeken van oplossingen die draagvlak hebben onder de inwoners en daarmee vast te houden aan de eigen College-akkoorden.

Spelregels

De vereniging heeft zeven spelregels opgesteld om de belangen van omwonenden in de buurt van windturbines te borgen. De regels moeten zorgen dat bewoners betrokken worden bij de plan- en besluitvoering, en een goede compensatieregeling krijgen als dat nodig is.

Vereniging Eigen Huis
    Geplaatst op 08 jul 2015