Molens Westfrisia moeten lager

• woensdag 8 juli 2015
  • Categorie: , ,
  • ZWAAGDIJK-OOST - De molens van het beoogde windmolenpark Westfrisia bij Zwaagdijk-Oost mogen niet veel hoger worden dan het oorspronkelijke plan voor dit windpark uit 2010. De as-hoogte van de molens was toen 85 meter.

Door Connie Vertegaal - 7-7-2015

_____________________________________________________________________

Pleister op de wonde voor Zwaagdijk-Oost en Westwoud
    _______________________________________________

Dat is een pleister op de wonde voor de inwoners van Zwaagdijk-Oost en Westwoud, die zich tegen het park verzetten. Maar het is niet het nieuws waar ze op zitten te wachten. Het slechte nieuws is namelijk dat het park voldoet aan de overgangsregeling voor windmolenparken van de provincie. Dat betekent dat het windpark op minder dan 600 meter afstand van woningen kan komen. In de plannen van ’Wind op Land’ van de provincie Noord-Holland zijn turbines met een as-hoogte tot 120 meter mogelijk. Dit was ook het schrikbeeld in Zwaagdijk-Oost en Westwoud.

,,Het is wel zuur voor de bewoners’’, reageert Rob Rietveld van de NLVOW, de vereniging voor omwonenden van windmolens. ,,Het park voldoet op zich wel aan de overgangsregeling. En de hoogte van een molen maakt niet uit qua geluidsoverlast. Visueel is het natuurlijk wel een heel verschil.’’

Niet uit te leggen

Het nieuws blijkt uit de antwoorden op vragen die SP-statenlid Marnix Bruggeman in april stelde over het windmolenpark Westfrisia. De SP’er vindt het niet uit te leggen dat alle nieuwe windmolenparken op 600 meter afstand van dichtstbijzijnde woningen moeten liggen, behalve windpark Westfrisia.

Provinciale Staten hebben echter in december 2012 besloten dat er een overgangsregeling moest komen voor oude windmolenplannen. Windpark Westfrisia voldoet daaraan, aldus GS.

De overgangsregeling kwam er uit vrees voor schadeclaims van ontwikkelaars die na de provinciale verkiezingen in 2011 ineens geconfronteerd werden met de ommezwaai. Noord-Holland ging toen op slot voor nieuwe windmolens. Dit nul-beleid is alweer verleden tijd.

Het Rijk eist nu dat Noord-Holland naast windmolenpark Wieringermeer nog 105,5 MW extra megawatt duurzame energie van windmolens moet realiseren.