Flink minder gedeclareerd door burgemeester Nawijn van Hollands Kroon

• donderdag 7 mei 2015
  • HOLLANDS KROON - Jaap Nawijn (63) heeft in zijn tweede jaar als burgemeester van Hollands Kroon iets meer dan dertien mille aan declaraties en onkostenvergoedingen uitbetaald gekregen.

Door Martijn Gijsbertsen - 7-5-2015

Dat bedrag kan nog oplopen met zo’n 1200 euro vanwege lasten voor water, gas en elektriciteit op de woonark in Van Ewijcksluis, die de gemeente voor Nawijn huurde en waarvan hij tot dusverre de eindafrekening niet heeft ingediend.

De burgemeester raakte eerder in opspraak toen hij in zijn debuutjaar in Hollands Kroon ruim 24 mille declareerde, waarvan hij na publicatie in deze krant 3700 euro terugbetaalde vanwege ten onrechte genoten reiskostenvergoedingen. Nawijn heeft in vergelijking met zijn debuutjaar dus flink minder gedeclareerd.

Op de vraag of er lessen uit het verleden zijn getrokken, geeft hij geen commentaar. Wat opvalt, is dat de burgemeester vrijwel geen kosten voor lunches, consumpties en overnachtingen opvoert.

Verhuizing

Ook heeft hij zijn verhuizing van Van Ewijcksluis naar Hippolytushoef zelf betaald, terwijl hij daarvoor recht heeft op een onkostenvergoeding. Hollands Kroon betaalde in het tweede jaar van Nawijn 9600 euro huur voor de woonark en bijna 3600 euro aan reiskosten.

Ter vergelijking: Marjan van Kampen (53) heeft in haar eerste jaar als burgemeester van Schagen bijna 2600 euro aan declaraties en vergoedingen ontvangen. Zij heeft vrijwillig afgezien van vergoedingen voor verhuiskosten en woonlasten.

NHD