Windmolens bedreigen voortbestaan kippenboerderij

• woensdag 25 maart 2015
  • DEN HAAG/VIANEN • Biologisch kippenhoudster Betty Baars vreest haar licentie en daarmee haar bedrijf kwijt te raken als energiebedrijf Eneco drie grote windturbines langs de A2 in de Autunapolder mag bouwen.

24-3-2015
    "Met drie luidruchtig draaiende wieken is het nog maar de vraag of mijn uitloopkippen de stal uit willen en dan verlies ik mijn licentie omdat mijn leghennen minimaal tien uur per dag het land op moeten", zei Baars dinsdag tijdens een rechtszaak bij de Raad van State.

Baars, andere omwonenden en natuurorganisaties, zoals Groene Hart, Buiten Gezond en Natuur- en Vogelwacht Vijfheerenlanden, hebben hun laatste hoop op de Raad van State gesteld om te voorkomen dat Eneco drie 166 meter hoge windturbines aan de westzijde van de A2 bouwt. Volgens de bezwaarmakers is er van alles mis met het Windparkplan Autuna. De Vianezen snappen niet waarom er uitgerekend in de waardevolle open Autunapolder in de oksel van rijkswegen A2 en A28 drie enorme windmolens moeten komen.
    Ecoduct
    "Even ten zuiden van het windpark is een paar jaar geleden een miljoenen euro kostend ecoduct gebouwd, straks komt er geen ree of hert meer overheen. Ook zullen talloze zeldzame en beschermde vogels en vleermuizen het loodje leggen door de wieken van de windmolens. Bedenk wel dat een moderne windmolen van 4,5 megawatt te vergelijken is met een ouderwets propellervliegtuig. Die wieken draaien zo hard rond dat je van de vogels niets meer terug vindt omdat ze geheel vermalen worden", zei Maarten van Poelgeest van de stichtingen Groene Hart en Buiten Gezond.

Dat je niets meer terug vindt van de vogel- en vleermuisslachtoffers is volgens Van Poelgeest een belangrijke reden dat onderzoeken naar windmolenslachtoffers vaak veel te positief zijn omdat die alleen slachtoffers tellen die onder de windmolen liggen. Volgens Van Poelgeest worden de meeste slachtoffers vermalen en vindt je niks terug.
    Kritiek
    Ook andere bezwaarmakers uitten forse kritiek op het milieuonderzoek dat de gemeente Vianen door het bekende onderzoeksbureau Waardenburg heeft laten uitvoeren. Volgens woordvoerder Dick Kerkhof van de Natuur- en Vogelwacht De Vijfheerenlanden heeft Waardenburg  te weinig onderzoek gedaan naar de vogels in de Autunapolder. "Waardenburg is alleen maar de met auto langs het gebied gereden en heeft even uit het raampje gekeken, maar veel vogels verschuilen zich in de rietkragen en struiken, die zie je niet zo makkelijk."
    De Raad van State stelde tijdens de rechtszaak over het bestemmingsplan een reeks van kritische vragen over de geluidoverlast en slagschaduw die de windmolens veroorzaken. De gemeentewoordvoerder van Vianen benadrukte dat Eneco veel meer maatregelen neemt dat eigenlijk volgens de landelijke regels nodig zijn, dat alles om de omwonenden tegemoet te komen.
    Schaduw
    Zo legt het energiebedrijf de windmolens sneller stil als de schaduw van de wieken de omliggende woonkernen  raakt. Ook moet Eneco zich aan de strengste geluidnorm houden die uit Denemarken komt en om die reden de Deense geluidnorm heet. Toch vrezen de omwonenden dat er alsnog teveel geluid- en schaduwoverlast zal komen.

Mocht de Raad van State het bestemmingsplan geheel goedkeuren dan kan Eneco snel een omgevingsvergunning krijgen. Het energiebedrijf heeft haast omdat de aanvraag voor mei moet worden afgehandeld anders loopt het een subsidie mis en valt het windparkplan in het water. Als de Raad het plan afkeurt is de kans dat het gehele windparkplan in de prullenbak verdwijnt levensgroot.

​Uitspraak volgt binnen twaalf weken

het KONTAKT

P.Dekker zei

Windmolens bedreigen niet alleen de kippenboerderij maar windmolens bedreigen de hele economie van Nederland, maar ook de gezondheid van de omwonenden. Het zijn ondingen en zo langzamerhand wordt bij het grote publiek steeds duidelijker dat windmolens niet bedragen aan de reductie van CO2, overigens een uiterst nuttig gas onmisbaar voor de plantengroei, maar dat de kosten van al die ondingen op het bordje komen van de burgers met de windmolenboeren als lachende derde, die worden achteroverleunend met de handen gevouwen over hun vadsige buikjes schathemelrijk van de door de bevolking opgebrachte subsidies.
    Afbreken die toep op kosten van de eigenaren en direct stoppen met de subsidies.