Verkiezingen die niemand wil

• donderdag 19 februari 2015
  •  Heerhugowaard - Waterschap is belangrijk voor droge voeten en schoon water, maar stembusgang boeit niet

Frans van den Berg tvan.den.berg@hollandmediacorribinatie.n1

Waterschappen zijn belangrijk. Dat staat buiten kijf. Juist omdat het grootste deel van Nederland onder zeeniveau ligt, is het belangrijk dat we droge voeten houden. Geen dijkdoorbraken graag en polders die continu ' droog worden gemalen. Maar ook voldoende ruimte om water te bergen tijdens periodes van veel regen.

Sluizen, pompen, watergangen, dijken en wegen horen daar bij. Maar het waterschap zorgt er ook voor dat rioolwater wordt gezuiverd.

Geen interesse

„De activiteiten van waterschappen zijn belangrijk. Het probleem is dat dit burgers niets interesseert en dat is eigenlijk volstrekt normaal", stelt Chris Aalberts, docent aan de Erasmus Universiteit. „De Rijksdienst voor het Wegvervoer is ook heel belangrijk, net als het CBS, het Europees Comit> van de Regio's en reiniging. Burgers willen dat overheden goed functioneren. Maar met waterschappen moeten ze zich bezighouden omdat daar nu eenmaal verkiezingen voor zijn. En dat is weer omdat er waterschapsbelasting moet worden betaald.

Maar waarom die belasting apart geheven moet worden en de waterschappen niet uit de gewone belasting gefinancierd kunnen worden is al even duister." Dat laatste kan niet, omdat de kosten per waterschap enorm kunnen verschillen. In Holland, met zijn vele polders en kustlijn, moet meer worden gedaan om het land droog te houden, dan op de Veluwe. Logisch dat het Waterschap Vallei-Veluwe zich op de borst kan kloppen met een van de laagste belastingen van het land.

Voeten

Ieder gebied moet dus zelf zorgen voor droge voeten en tegenwoordig schoon water. Iedereen moet daaraan meebetalen: boeren, bedrijven en inwoners. En dus hebben die ook allemaal een stem in het algemeen bestuur van het waterschap. Boeren en bedrijven laten dat via hun belangenorganisaties lopen en natuurbeheerders zitten ook aan tafel.

Overigens betalen boeren en bedrijven meer waterschapsbelasting dan bewoners. Toch zit tweederde van de dertig bestuurders er namens ingezetenen, ofwel bewoners. Voor die categorie worden dus de waterschapsverkiezingen gehouden. Dit keer nietvia internet of via de post, maar in het stemlokaal. Officieel organiseren de gemeenten deze verkiezingen. Die versturen de oproepkaart, leggen de stembiljetten klaar in de stemlokalen en doen de telling.

De rekening van in totaal 23 miljoen euro wordt bij de waterschappen neergelegd. De kosten blijven beperkt omdat de verkiezingen samenvallen met die van de provinciale staten op 18 maart, waar mee ook meteen de opkomst voor de waterschapsverkiezingen hoger zal uitvallen.

Maar er zit ook een gevaar aan die gecombineerde verkiezingen. „Het waterschap is nog steeds de onbekende bestuurslaag met ook nog eens tal van onbekende partijen.

Bij de poststemming in zoo8 hadden mensen de tijd om erover na te denken. Nu weten ze onder grote tijdsdruk in ha stemhokje beslissen", voorziet Aalberts van de Erasmus Universiteit. „Zo worden verkiezingen een gok welke partijnaam het beste klinkt, zoals Water Natuurlijk of Algemene Waterschapspartij, naast reguliere partijen zoals VVD, CDA, PvdA en Partij voor de Dieren. In zoo8 stemden weinig mensen, maar hadden ze er wel over nagedacht. Nu krijgen we een hogere opkomst, maar strepen burgers maar wat aan. Is dat zo'n goede zaak?"

NHD

P. Dekker zei

Een volstrekt overbodige bestuurslaag waarvan de functie gemakkelijk overgenomen kan worden door Rijkswaterstaat.