Universiteit Utrecht doet onderzoek naar windmolens Houten

• vrijdag 6 februari 2015
  • Categorie: , ,
  • AMSTERDAM– De gemeente Houten  heeft opdracht gegeven aan de universiteit van Utrecht om onderzoek te doen naar de 3 windmolens bij het dorp en de plaatsing ervan. De onderzoekers moeten onder andere uitzoeken wat voor lessen er geleerd kunnen worden uit de realisatie van de 3 windmolens.

Ook moet worden uitgezocht of de molens de verwachtingen hebben waargemaakt.
    Het windpark draait nu een jaar. Hierin werd er door tegenstanders van de windmolens nog steeds fors campagne gevoerd tegen de turbines.
    Er zijn bijvoorbeeld strikte eisen gesteld aan het draaien van de windmolens, waardoor ze minderopbrengen dan verwacht.

Expertise

Volgens Houten is de universiteit het aangewezen instituut om een onderzoek te doen. “De universiteit heeft de expertise om de evaluatie deskundig en objectief uit te voeren”, aldus de gemeente.
    Als onderdeel van het onderzoek wordt ook een enquete uitgevoerd onder de bewoners van de windmolens in een straal van 1.000 meter. Zij worden op twee momenten bevraagd. Verder interviewen de onderzoekers belangengroepen en andere betrokkenen en analyseren zij meldingen en klachten over het windpark.
    De uitkomsten van het onderzoek gaan gebruikt worden voor een besluit over een eventueel tweede windpark in Houten. De provincie Utrecht betaalt mee aan het onderzoek. Zij wil de uitkomsten gebruiken voor toekomstige plannen rondom windenergie.

februari 5, 2015 | By