Gaswinbedrijf Vermilion: ’Effecten in Slootdorp zijn nog steeds beperkt’

• zaterdag 7 februari 2015
  • SLOOTDORP - Voor omwonenden van het gasveld aan de Nieuwesluizerweg in Slootdorp komt deze zomer een informatieavond over de plannen Vermilion. Dat zegt Fokke Jansma, de woordvoerder van de olie- en gasmaatschappij uit Harlingen.

Door Martijn Gijsbertsen - 6-2-2015,

,,Wij doen ons uiterste best om dit project zo secuur mogelijk voor te bereiden en onze bedoelingen ook te communiceren met de directe omgeving’’, zo stelt hij.

Dat zal echter pas gebeuren in de fase dat de milieuvergunning is aangevraagd, niet nu de bouwvergunning net is ingediend. ,,Voordat die uitgebreidere procedure wordt doorlopen en ook betrokkenen ruimschoots gelegenheid krijgen om hun mening te kunnen geven, komen wij onze plannen presenteren’’, aldus Jansma.

,,Omwonenden worden tegen die tijd uitgenodigd voor een avond in Slootdorp, waarop wij ze informeren over de effecten van gasproductie.’’ De zegsman van Vermilion vindt de vrees voor ’Groningse toestanden’ niet gefundeerd en noemt dat ’appels met peren vergelijken’.

,,Onze activiteiten in Slootdorp lopen al heel lang, maar zijn veel kleiner van omvang dan in Groningen.'' ,,In de Wieringermeer is wel eens met grotere capaciteit gas gewonnen dan we nu van plan zijn, van effecten in de omgeving hebben we nooit iets gemerkt. De verwachting is dat die straks niet groter worden dan nu, maar we houden alles opnieuw tegen het licht.’’

Bodemdaling

De bodemdaling wordt verplicht gemeten. ,,De voorspelling is dat die voor de duur van de winning, dus over tientallen jaren bekeken, twee centimeter daalt. Daar zitten we nog steeds onder.’’

NHD

De effecten van bodenmdaling waren in Oost Groningen in de beginjaren ook verwaarloosbaar.
    Als deskundigen van het gaswinbedrijf zeggen dat bodemdaling verwaarloosbaar is dan kunnen we er vergif op innemen dat hij liegt.