Vragen van PVV over stiltegebied rond Robbenoordbos

• donderdag 1 januari 2015
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - WIERINGERMEER - GS zijn van plan de zweefvliegclub Den Helder daar te gedogen, zodat deze kan verhuizen vanaf de Ulkeweg. Dat is nodig om het Windpark Wieringermeer te kunnen realiseren.

1-1-2015

De PVV-fractie in Provinciale Staten wil van Gedeputeerde Staten (GS) weten waarom er een uitzondering wordt gemaakt voor het stiltegebied bij het Robbenoordbos

GS zijn van plan de zweefvliegclub Den Helder daar te gedogen, zodat deze kan verhuizen vanaf de Ulkeweg. Dat is nodig om het Windpark Wieringermeer te kunnen realiseren. De PVV is dankzij een artikel in deze krant gewezen op deze situatie.

,,Het gedogen door dit college (van Gedeputeerde Staten, red.) toont wederom aan dat alles moet wijken zolang de windparken maar worden aangelegd. Ongeacht alle bezwaren. Zelfs stiltegebieden moeten er nu aan geloven.

Onacceptabel volgens de PVV’’, laat fractievoorzitter Dannij van der Sluis weten. De PVV is al langer zeer kritisch over plannen voor de aanleg van windparken.

De PVV wil weten of een stiltegebied niet daadwerkelijk stil hoort te zijn. Zo nee, waarom niet en zo ja, waarom staat GS dan alsnog toe dat zo’n honderd vliegers regelmatig de ter plaatse geldende normen zal overschrijden? Ook vraagt de partij zich af of elk stiltegebied in Noord-Holland nu mogelijk onder vuur kan komen te liggen, door precedentwerking van dit besluit.

Van der Sluis vraagt ’waarom geeft GS niet gewoon eerlijk toe aan het Rijk dat de aanleg van het Windpark Wieringermeer niet mogelijk is door de aanwezigheid van de vliegclub’. Ook wil de PVV weten hoeveel bezwaren er al zijn ingediend.