'Opnieuw zoeken naar juiste locatie'

• woensdag 28 januari 2015
  • Hollands Kroon - 't Veld - Raadsmeerderheid tegen trafostation - De plek waar het nieuwe transformatorstation moet komen staat nog lang niet vast. Dat blijkt uit een rondgang van deze krant bij de verschillende fracties in de gemeenteraad van Hollands Kroon.

Mike Deutekom

Morgen wordt de gemeenteraad gevraagd om een 'verklaring van geen bedenkingen' af te geven voor locatie 4 bij 't Veld. Het college van burgemeester en Wethouders hebben deze verklaring nodig om initiatiefnemer en netwerkbeheerder Tennet/Liander een vergunning te kunnen verlenen yoor de aanleg van het transformatorstation. Een eerdere vergunning werd door de rechtbank nietig verklaard omdat die goedkeurende verklaring van de gemeenteraad ontbrak.

Argumenten

Maar het is twijfelachtig of die verklaring van de raad er komt. VVD en CDA steunen het verzoek van het college, omdat zij vinden dat er sinds het vorige besluit geen andere argumenten op tafel zijn gekomen. Lada, Senioren Hollands Kroon (SHK), Progressief Hollands Kroon (PHK), GroenLinks (GL) en één van de drie raadsleden van de PvdA hebben aangegeyen zo'n verklaring niet te steunen. samen vormen zij een meerderheid van vijftien van de 29 raadszetels.
     De ChristenUnie (CU) en D66 zeggen nog te twijfelen over wat ze gaan stemmen.

Fractievoorzitter Liesbeth Vlietstra - Wouterse van D66: „Wij aarzelen nog. We moeten onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, maar zijn er nog niet uit. Eigenlijk vinden we dat het college opnieuw op zoek moet gaan naar de juiste locatie, in een breder zoekgebied. Misschien zelfs wel met de gemeenten Schagen en Heerhugowaard. Maar of dat nog kan, dat weet ik op dit moment nog niet."

Ook haar collega Jan Eichhorn (GL) vindt dat de procedure over moet. De vraag is of de provincie dan de gemeente niet terugfluit en met een aanwijzing de locatie bepaalt.

NHD

__________________________________________________________

Dossier Trafostation

P.Klaver zei

Het wordt morgen een spannende vergadering en dan zal blijken of de politiek in Hollands Kroon de belangen van de burgers belangrijker vindt dan de belangen van Tennet/Liander.
    Ik zet mijn geld op het grote geld van Tennet/Liander.