Hollands Kroon betaalt schadeclaim dierentehuis Hoorn

• donderdag 22 januari 2015
  • HOLLANDS KROON - Hollands Kroon heeft het dierentehuis in Hoorn 18.000 euro betaald. Daarmee honoreert de gemeente de schadeclaim die Stichting Herberdina Japin-Timmer heeft ingediend. Vorig jaar werd de dierenopvang in de Noordkop anders geregeld. Hollands Kroon besloot met Den Helder en Tuitjenhorn in zee te gaan. Het dierentehuis in Hoorn dreigde Hollands Kroon voor de rechter te slepen; in Hoornse ogen werd geheel ten onrechte de samenwerking met hen opgezegd.

Door Lydia Jasper - 21-1-2015

Dat leidde onder andere tot het sluiten van de dierenopvang in Westerland. Ook kon de stichting plannen voor een opvang in de Wieringermeer niet realiseren.

Gebreken

Het college vond dat Herberdina Japin-Timmer zichzelf buitenspel had gezet door haar manier van handelen en wees nog geen half jaar geleden de vordering af. Nu waait er blijkbaar een andere wind. In een memo richting raad steekt het college de hand toch in eigen boezem: ’Inmiddels is gebleken dat er tijdens dit harmonisatieproces een aantal gebreken is ontstaan, veroorzaakt door onduidelijke communicatie tussen de deelnemende partijen’.

Saillant is de laatste alinea: ’Als de schadevergoeding wordt afgewezen is de kans reĆ«el dat de stichting in het gelijk gesteld wordt door de rechter. Dit baseren we op het feit dat het opzeggen van de subsidierelatie met de stichting onduidelijk is verlopen en daarbij geen redelijke termijn in acht is genomen’.

Volgens penningmeester John Tonneman laat het dierentehuis de zaak nu voor wat is het. ,,Een advocaat is dure business. Voor ons is het een gelopen koers. Daarnaast hopen wij evengoed dat we in de toekomst in de Wieringermeer een opvang kunnen realiseren. Dat is dichtbij de bewoners en beter voor de dieren.’’

NHD