Gigawiek wint rechtszaak: Houten moet 1300 euro betalen

• maandag 12 januari 2015
  • HOUTEN - De gemeente Houten moet bijna 1300 euro aan kosten betalen aan de Stichting Gigawiek. Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland. Aanleiding is een rechtszaak over de belettering van de drie windmolens, waarover eind december de rechtbank zitting heeft gehouden.

De Stichting Gigawiek spande de rechtszaak aan, nadat bleek dat tijdens de bouw in 2013 bovenop de windmolens de handelsnamen UWind en Eneco waren aangebracht. De bewoners vinden dit een zeer opdringerige vorm van reclame, die niet in lijn is met het advies van de welstandscommissie. Bovendien valt een lichtgrijze windmolen zoals in de vergunning stond aangekondigd, landschappelijk minder op dan een windmolen met felle letterkleuren.

Geen handhaving
    Het Houtens college meldde Gigawiek desgevraagd, dat het had besloten niet handhavend op te treden. Via een ontsnappingsclausule in het advies van de welstandscommissie hadden de juristen van de gemeente een uitweg gevonden. Daarnaast werd gemeld dat de handelsnamen die waren aangebracht tijdens de bouw van de windmolens, niet onder de bouwactiviteiten vielen en dus niet in het vergunningtraject meetelde.

Rechter oneens
    De rechter ging niet mee met deze redenering en tikte de gemeente Houten op de vingers door te stellen dat er wel degelijk sprake was van een overtreding. Voor het aanbrengen van de handelsnamen op de windmolens had een vergunning moeten worden aangevraagd, omdat een windmolen nu eenmaal vergunningsplichtig is. De rechter vernietigde het besluit van het Houtens college.

Maar stelt de rechter; de letters op de windmolens met de handelsnamen van UWind en Eneco mogen wel blijven zitten. Belangrijkste reden is dat de omwonenden niet voldoende hebben aangetoond overlast te ervaren. De enige reden om de reclame uitingen te verbieden zou volgens de rechter de reden van verkeersveiligheid zijn en met een uiting op 105 meter hoogte was dat niet aan de orde.

De rechter veroordeelde Houten tot het betalen van de proceskosten (€ 974,-) en het betalen van griffierecht van € 318,- aan de Stichting Gigawiek. Gigawiek overweegt in hoger beroep te gaan, vanuit de gedachte dat illegaal nu eenmaal illegaal is.
    Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 12 januari 2015

Dichtbij